nieuws

Zowel dierlijk als plantaardig eiwit verbetert spiergezondheid

Voedingswetenschap

Zowel dierlijk als plantaardig eiwit verbetert spiergezondheid

Een hoge eiwitinname door consumptie van welke eiwitbron dan ook, plantaardig of dierlijk, kan bijdragen aan spiersterkte, volgens Amerikaanse onderzoekers aan de University of Massachusetts Lowell.

Voor zowel mannen als vrouwen geldt dat spierkracht verbeterde en spierweefselgehalte toenam wanneer de onderzoekspopulatie dierlijke of plantaardige proteïnen at.

 

‘We weten dat voedingseiwitinname spiermassa en -kracht kan doen toenemen. Alleen wisten we tot nu toe niet of de ene eiwitbron beter is dan de ander om optimale resultaten te behalen’, zegt Kelsey Mangano, assistent professor Nutritional Science aan de Universiteit van Massachusetts Lowell.

 

Voedingseiwit clusters

De totale eiwitinname van 2.986 vrouwen tussen 19 en 72 jaar oud is met behulp van een food-frequency questionnaire bepaald. De geconsumeerde eiwitten werden als volgt gegroepeerd: fast food en volvette zuivel, vis, rood vlees, gevogelte, vetarme melk en peulvruchten.

 

Vervolgens is de associatie tussen eiwitinname en botmassadichtheid, de appendicular lean mass (ALM: som van de vetvrije wekedelen-massa van alle ledematen) en de quadriceps kracht (QS) gemeten. Ten slotte zijn de uitkomsten per kwartiel eiwitinname per dag en per eiwitbron vergeleken.

 

Uit de resultaten bleek dat 82 procent van de deelnemers de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) van 0,8 gram eiwit per kg lichaamsgewicht haalde. Significante verbeteringen werden gevonden voor ALM en QS. Er bleek geen verschil tussen plantaardige en dierlijke eiwitbronnen en de bijdrage aan spiergezondheid.

 

Botmassadichtheid

De inname van de eiwitbronnen bleken de botmassadichtheid echter niet te beïnvloeden. De botmassadichtheid is een essentiële graadmeter voor aan leeftijd gerelateerde gezondheidsklachten die kunnen leiden tot fysiek disfunctioneren en verhoogde sterftekans.

 

Ouderen en sporters

‘Het ontbreken van verschil tussen de verschillende eiwitbronnen in hun bijdrage aan verbetering van spiermassa of –kracht is belangrijk voor voorlichting aan ouderen. Deze doelgroep behoeft geen gecompliceerde uitleg met als doel de eiwitinname te stimuleren. Er bestaan geen specifieke eiwitrijke voedingsmiddelen die minder of beter bijdragen aan gezonde spieren.’

 

‘Ook voor topsporters hebben de uitkomsten gevolgen, omdat deze doelgroep een specifieke hoeveelheid eiwitten voorgeschreven wordt voor optimale prestaties.’

 

Andere dieetfactoren

‘De invloed van eiwitten op een gezonde toestand van het skeletspierstelsel is overigens wel afhankelijk van veel andere factoren’, voegen de onderzoekers toe, zoals ‘de zuurtegraad van het dieet en de aanwezigheid van nutriënten anders dan eiwit: calcium, magnesium en vitamine D.’

Reageer op dit artikel