nieuws

Twijfels over effectiviteit koolhydraatarm dieet

Voedingswetenschap

Twijfels over effectiviteit koolhydraatarm dieet

Het verlagen van koolhydraatinname, en dan vooral de inname van toegevoegde suikers voorkomt diabetes en overgewicht. Maar het is niet nodig om daarvoor een koolhydraatarm dieet te volgen.

Dit blijkt uit een review geschreven door professor Fred Brouns van de Universiteit Maastricht.

In deze review keek Brouns naar de huidige wetenschappelijke literatuur rondom diëten hoog en laag in koolhydraten en het effect op de gezondheid.  De focus lag op het koolhydraatarm dieet (50 tot 150 gram koolhydraten per dag), ook wel het Low Carb-High Fat (LCHF) dieet genoemd, en het ketogeendieet (maximaal 50 gram koolhydraten per dag).  

Effecten koolhydraatarm dieet lange termijn

Ten eerste is er onvoldoende bewijs over de lange termijneffecten van een koolhydraatarm dieet.

‘Er zijn op dit moment eigenlijk geen betrouwbare gegevens beschikbaar over de gezondheidsvoordelen van een zeer koolhydraatarm dieet op de lange termijn,’ aldus Brouns.

 Uit zijn review blijkt dat een koolhydraatarm dieet moeilijk vol te houden is. Volgens het onderzoek is een voedingspatroon dat minimaal 100 tot 150 koolhydraten per dag bevat beter vol te houden.

Negatieve effecten op darmflora

Verder geven studies naar de korte termijneffecten van het koolhydraatarm dieet zowel positieve als negatieve effecten aan.

‘Vooral de lage hoeveelheid vezels en het hoge vetgehalte van een koolhydraatarm dieet leidt tot ongunstige invloeden op de darmflora,’ aldus Brouns.

Ook komt uit het onderzoek naar voren dat het niet uit maakt wel dieet er gevolgd wordt voor gewichtsafname. Zo zorgt elk dieet dat zich richt op een calorie-inname lager dan het caloriebehoefte van iemand voor een afname in gewicht.

Richtlijnen voedingsautoriteiten

Daarnaast werkte Brouns mee aan een internationaal onderzoek waarin de voedingsrichtlijnen van tien voedingsautoriteiten zijn vergeleken. Hierin kwam volgens hem duidelijk naar voren dat de inname van toegevoegde suikers drastisch verlaagd moet worden.

Verder wordt door geen voedingsautoriteit een koolhydraatarm dieet aanbevolen, aldus de hoogleraar. ‘Belangrijk is wel dat er sprake is van het kiezen van koolhydraatbronnen met een hoog vezelgehalte en vooral onverzadigde vetbronnen. Maar het meest effectief in het voorkomen van overgewicht en diabetes is een gelijktijdige aanpassing van meerdere leefstijlfactoren. Denk daarbij naast gezond eten ook aan minder eten, stoppen met roken, matig alcoholgebruik en meer beweging,’ aldus Brouns.

Reageer op dit artikel