nieuws

Onderzoekers ontwikkelen technologie voor in beeld brengen lipiden

Voedingswetenschap

Onderzoekers ontwikkelen technologie voor in beeld brengen lipiden

Onderzoekers aan de Universiteit Maastricht hebben samen met onderzoekers uit Denemarken en Duitsland een nieuwe techniek ontwikkeld voor het nauwkeurig in beeld brengen van lipiden in lichamelijk weefsel.

Tot nog toe was het vrijwel onmogelijk om lipiden tegelijkertijd precies te lokaliseren, analyseren en identificeren. Het onderzoek is gepubliceerd in het tijdschrift Nature Methods.

Grote diagnostische waarde

Lipiden zijn vetachtige stoffen die in het lichaam onder andere belangrijk zijn als bouwstenen van cellen. Volgens de onderzoekers zijn lipiden van grote diagnostische waarde voor allerlei ziekten zoals kanker, beroerte en Alzheimer.

‘Dankzij onze nieuwe techniek kunnen medische onderzoekers in de nabije toekomst de ernst van verschillende ziekteprocessen vaststellen, doordat zij precies weten hoe en waar in het aangetaste weefsel lipiden veranderen,’ aldus professor Ron Heeren, universiteitshoogleraar in Maastricht en directeur van het Maastrichts onderzoeksinstituut M4I.

Combinatie technieken

De techniek is volgens de onderzoekers een combinatie van massaspectrometrie imaging en interpretatie software. Massaspectrometrie imaging is een beeldvormende techniek waarmee je met één opname een gedetailleerde moleculaire kaart van weefsel kunt genereren(lokaliseren). De interpretatie software maakt een gedetailleerde structuuranalyse van deze kaart(analyseren).

Verder is deze methode gekoppeld aan een data-analysestrategie die lipiden identificeert (identificeren) en de gegevens automatisch verwerkt.

Uniek

‘Dit onderzoek is om meerdere redenen uniek,’ vertelt Ellis. ‘Zo zijn de gelijktijdige metingen nog niet eerder gecombineerd met de analyse en is de benodigde apparatuur alleen beschikbaar in Maastricht. Het lab van M4I is op dit moment de enige plek in de wereld waar dergelijke gedetailleerde lipidenanalyses kunnen worden uitgevoerd.’

Nieuwe therapieën

Volgens Shane Ellis, eerste auteur en universitair docent, vinden er bij ziekten zoals kanker veranderingen in lipidenpatronen plaats.

‘Met deze methode kunnen we nu precies nagaan welke lipiden tijdens het ziekteverloop veranderen en zo meer inzicht krijgen in de moleculaire processen die verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling van kanker. Dit zou uiteindelijk kunnen leiden tot nieuwe therapieën die specifiek gericht zijn op deze chemische veranderingen’