nieuws

‘Ontbijten voor het sporten verbetert verbranding koolhydraten’

Voedingswetenschap

‘Ontbijten voor het sporten verbetert verbranding koolhydraten’

Ontbijten voor het sporten stimuleert je lichaam koolhydraten beter te verteren, absorberenen verbranden dan wanneer je op een lege maag gaat sporten. Dit stellen Britse onderzoekers aan de universiteiten van Bath, Birmingham, Newcastle en Stirling.

De studie is gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift American Journal of Physiological Endocrinology and Metabolism.

Ontbijten voor trainen

Voor de studie wierven de wetenschappers twaalf gezonde mannelijke deelnemers. Zij fungeerden als controle-  en interventiegroep. Als controle moesten de respondenten ontbijten en vervolgens drie uur rusten. Als interventie moesten dezelfde deelnemers een keer met en zonder ontbijt een uur lang fietsen. Het ontbijt bestond uit pap met melk twee uur voor de training.

Spierglycogeen

Na zowel de rustperiode als de trainingsperiode beoordeelden de wetenschappers de bloedglucose (bloedsuikerspiegels) en niveaus van spierglycogeen. Het bleek dat wanneer de proefpersonen een ontbijt twee uur voor de training consumeerden hun lichamen  tijdens het sporten sneller koolhydraten verbrandden. Daarnaast leek eten vóór de training ook de spijsvertering na de training te stimuleren en het voedselmetabolisme te stimuleren.

Verbranding koolhydraten

‘Wij ontdekten dat het ontbijt vóór het sporten de verbranding van koolhydraten tijdens het sporten verhoogt en dat deze koolhydraten niet alleen afkomstig zijn van het ontbijt dat net is gegeten, maar ook uit de glycogeenvoorraden in het lichaam,’ vertelt Rob Edinburgh, mede auteur van het onderzoek.

Lange termijn

Volgens Edinburgh  zijn de lange termijn implicaties van deze studie nog onduidelijk.

‘Aangezien deze studie alleen de korte termijn reacties op ontbijt en lichaamsbeweging evalueerde, zijn de implicaties voor de langere termijn van dit werk onduidelijk. We hebben een lopend onderzoek waarin wordt onderzocht of het regelmatig eten voor of na de training van invloed is op de gezondheid,’ Edinburgh.

Reageer op dit artikel