nieuws

Niet ontbijten zorgt voor een kleine vermindering in gewicht

Voedingswetenschap

Niet ontbijten zorgt voor een kleine vermindering in gewicht

Dikker worden doordat het ontbijt wordt overgeslagen is een uitspraak die regelmatig gemaakt wordt. Volgens een meta-analyse verschenen in de Britisch Medical journal vallen mensen juist af wanneer zij het ontbijt overslaan.

De studie onderzocht de effecten van regelmatig een ontbijt eten op gewichtsverandering en energie-inname. Uit de verzameling van studies komt naar voren dat anderhalve maand niet ontbijten leidt tot een gemiddelde gewichtsvermindering van 480 gram.

Ontbijt en gewichtsverandering

In zeven studies werd het eten van ontbijt en gewichtsverandering vergeleken. Daaruit kwam naar voren dat er een kleine verandering was in gewicht bij de mensen die het ontbijt oversloegen. Hierbij was de gewichtsafname bij een normaal en overgewicht 420 gram en bij mensen met obesitas 540 gram.

Ontbijt en energie inname

In tien studies werd er gekeken naar wat de energie-inname was van de groepen die wel of niet ontbeten. Hieruit kwam naar voren dat de deelnemers die dagelijks ontbeten een hogere energie-inname dan de mensen die het ontbijt oversloegen. Gemiddeld ging het om 260 kcal meer. Hieruit kan geconcludeerd worden dat mensen die het ontbijt overslaan niet later in de dag extra eten om te compenseren.

Pas op voor observationele studies

Volgens de onderzoekers zijn er niet veel onderzoeken naar ontbijt die kwalitatief goed in elkaar zitten. Ook de studies gebruikt voor deze meta-analyse bevatten volgens de onderzoeken bias en zijn vaak niet lang genoeg. Deze meta-analyse laat zien hoe misleidend de uitkomsten zijn van de meeste observationele studies. Observationele studies zeggen tenslotte weinig over de oorzaak.

 

Reageer op dit artikel