nieuws

Eiwitten van schimmels effectiever voor spieropbouw

Voedingswetenschap

Eiwitten van schimmels effectiever voor spieropbouw

Mycoproteïne stimuleert spieropbouw na training beter dan melkeiwitten.

Dit blijkt uit een studie gedaan door Exeter University. De onderzoekers analyseerden hoe de vertering van eiwitten omgezet wordt naar de opbouw van spiereiwitten. Het onderzoek liet twintig getrainde mannen zware weerstandsoefeningen doen om vervolgens in rust melkproteïne of mycoproteïne tot zich te nemen. Het percentage spieropbouw werd vervolgens gemeten met behulp van ‘tracers’.

Tracers

In de nucleaire geneeskunde wordt soms radioactief materiaal gebruikt om te ontdekken hoe organen functioneren. Deze radioactieve stoffen worden ‘tracers’ genoemd. Spierweefsel is ook een orgaan en door de ‘tracers’ kan worden nagegaan of er spieropbouw plaatsvindt.

Spiergroeisnelheid

Uit het onderzoek kwam naar voren dat het percentage spieropbouw met 60 procent toenam wanneer de sporters tijdens de rust dierlijk eiwit tot zich namen. Echter was de spiergroeisnelheid ruim met 160 procent verhoogd in sporters die mycoproteïne namen. Het lijkt erop dat mycoproteïne een effectievere bron van eiwitten is om spiergroei te bevorderen.

Betere spieropbouw met plantaardig

Volgens de onderzoeker Benjamin Wall zijn de resultaten veel belovend voor mensen die liever geen dierlijke eiwitbronnen voor spiermassa en onderhoud willen nemen. ‘’Onze gegevens laten zien dat mycoproteïne spieren kan stimuleren om sneller te groeien in de uren na de training. Het onderzoeksteam is dan ook erg nieuwsgierig of deze bevindingen zich vertalen naar lange termijn trainingsstudies,’’ aldus Wall.

Mycoproteïne

Mycoproteïne is een proteïne dat afkomstig is van schimmels, gisten of zwammen. Het eiwit wordt vaak gebruikt vanwege de hoeveelheid eiwit en vanwege de lage concentraties van sommige essentiële aminozuren. Het is het hoofdbestanddeel in Quorn producten.

 

Reageer op dit artikel