nieuws

Britse voedingskundige waarschuwt voor tekort aan choline door plantaardig voedingspatroon

Voedingswetenschap

De overstap naar een meer plantaardig voedingspatroon zou wel eens gepaard kunnen gaan met meer neurologische schade door tekorten aan choline. In een artikel in het tijdschrift BMJ Nutrition, Prevention & Health, onderbouwt de Britse voedingskundige Emma Derbyshire het belang om beter toe te zien op voldoende inname van deze semi-vitamine. Ze spoort de Britse regering aan maatregelen te nemen. Het Voedingscentrum reageert inhoudelijk op haar betoog.

Britse voedingskundige waarschuwt voor tekort aan choline door plantaardig voedingspatroon
balanced diet, cooking, culinary and food concept - close up of eggs, cereals and milk glass on wooden table

Choline wordt beschouwd als een half-vitamine die onder andere betrokken is genexpressie en hersenfunctie. Vooral jonge kinderen en zwangere vrouwen hebben een grotere behoefte, aangezien het lichaam de stof soms in te beperkte mate in de lever kan aanmaken. Aanvulling via de voeding is juist dan gewenst en is de reden dat choline aan flesvoeding voor baby’s wordt toegevoegd.

Dierlijke bronnen

Zowel het Amerikaanse Institute of Medicine (IOM) als het de Europese EFSA hebben richtlijnen voor de inname opgesteld die dicht bij elkaar in de buurt liggen. Sinds enkele decennia beveelt het IOM een adequate dagelijkse inname aan van 550 mg/dag voor mannen en 425 mg/dag voor niet-zwangere vrouwen van 19 jaar en ouder, gebaseerd op het voorkomen van disfunctie van de lever. Voor zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven is een hogere aanbeveling van kracht, respectievelijk 450 en 550 mg/dag.

Door de Europese Voedsel- en Veiligheidsautoriteit EFSA werden in 2016 de aanbevelingen voor choline geëvalueerd. Een adequate inname is toen vastgesteld op 400 mg per dag voor alle volwassenen. Een hogere inname is aanbevolen voor zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven, respectievelijk 480 en 520 mg per dag.

Voedselconsumptiegegevens laten zien dat deze richtlijnen volgens de gebruikelijke (habituele) inname niet gehaald worden door de bevolking in Noord-Amerika, Europa en Australië.

Dierlijke producten

Choline komt vooral voor in dierlijke producten als rundvlees, eieren, vis, kip, noten en zuivel. Plantaardige bronnen zijn er minder rijk mee bedeeld, vertegenwoordigers van de kruisbloemige familie, waartoe broccoli behoort, bevatten wel wat choline. Het halen van een adequate inname zonder de inname van dierlijke producten blijkt volgens het Amerikaanse voedselconsumptieonderzoek NHANES (2009–2014) echter zeer moeilijk zonder de consumptie van eieren of het nemen van een voedingssupplement. ‘Mensen die eieren eten hebben twee keer de gebruikelijke inname in vergelijking met mensen die geen eieren eten’, weet Derbyshire.

Plantaardige voeding

De Britse voedingskundige luidt vooralsnog de noodklok in haar eigen land, waar ze een adviesbureau runt, Nutritional Insight, op het gebied van voeding en biomedische wetenschap. Ze wijst er in haar artikel op dat in haar land geen analyse van de voedselconsumptie voorhanden is waar de inname van choline in de bevolking is meegenomen. En dat terwijl de consumptie van rood en bewerkt vlees in de bevolking van 19 tot 64 jaar in de afgelopen negen jaar met 19 gram is gedaald.

Meer plantaardig patroon

Derbyshire geeft aan dat de ontwikkeling die is ingezet naar een meer plantaardig voedingspatroon van de bevolking haar zorgen baart. Ze haalt daarbij het recent gepubliceerde EAT-onderzoek uit The Lancet aan. Het valt volgens haar te prijzen omdat het een eerste dieet voorstelt dat een gezonde voeding stimuleert voor een duurzame toekomst, maar tegelijkertijd wijst ze op het risico van een beperkte choline-inname of -status. ‘Er wordt bijvoorbeeld slechts zeven gram rund- en lamsvlees, dertien gram ei en 250 gram volle melkproducten of vervangers daarvoor, zoals kaas, geadviseerd. Gezien de versnelling waarin dit soort voedingstrends gaat, is hun impact op de choline inname cruciaal en het waard deze verder te onderzoeken.’

UK-regering

Haar beschuldigende vingertje gaat daarbij vooral naar de Britse regering die volgens haar faalt om een goed inzicht te krijgen in een voldoende inname van choline. ‘Gezien de belangrijke fysiologische rol die choline heeft, kun je je afvragen waarom choline zo lang terzijde is geschoven in de UK’, schrijft Derbyshire in haar artikel. ‘Het stofje zit niet in de database voor voedselsamenstelling en wordt niet meegenomen in grote dieetonderzoeken en dagelijkse aanbevelingen. Er moet meer gedaan worden om het belang ervan onder de aandacht te brengen van professionals en consumenten.’

Het doel daarbij is een choline-rijke voeding. ‘Als choline niet in voldoende mate uit voedselbronnen gehaald kan worden, dan zijn voedingssupplementen een strategie, vooral als het gaat om de belangrijke ontwikkelingsfasen van de levenscyclus.’

Wat vindt het Voedingscentrum?

Gevraagd naar een reactie op het artikel van Derbyshire, reageert expert Voeding en Gezondheid van het Voedingscentrum Astrid Postma-Smeets. Ook het Voedingscentrum stimuleert een meer plantaardig voedingspatroon voor Nederlanders. ‘Choline zit in heel veel voedingsmiddelen. De hoeveelheid choline in dierlijke producten is hoger dan in plantaardige producten, maar choline zit ook in noten, peulvruchten, volkoren graanproducten en groenten’, zegt Smeets.

‘Het is mogelijk om met een plantaardig dieet voldoende choline binnen te krijgen. Als het voedingspatroon heel erg eenzijdig is (bijvoorbeeld als er ook geen noten, peulvruchten, volkoren graanproducten of fruit en groenten worden gegeten) kan de inname van choline als gevolg daarvan laag zijn. Dat kan vervolgens de kans op een tekort vergroten, maar dat geldt voor heel veel nutriënten. Door te zorgen voor variatie binnen het plantaardige dieet kan dat worden voorkomen.’

Bron: Emma Derbyshire. Could we be overlooking a potential choline crisis in the United Kingdom? BMJ Nutrition, Prevention & Health, 2019; bmjnph-2019-000037 DOI: 10.1136/bmjnph-2019-000037

Reageer op dit artikel