nieuws

Verminderd risico op fataal hartaanval of beroerte door het eten van noten

Voedingswetenschap

Mensen die twee keer per week noten eten hebben een verminderd risico om te overlijden aan de gevolgen van hart- en vaatziekten. Het gaat om een daling van 17 procent ten opzichte van mensen die eens per twee weken noten eten. Dit blijkt uit een onderzoek dat is uitgevoerd in Iran.

Verminderd risico op fataal hartaanval of beroerte door het eten van noten

Volgens de onderzoekers is het gunstige effect van de inname van noten te danken aan de goede voedingswaarde van diverse noten. Ze zijn een bron van onverzadigde vetten, hebben een laag gehalte aan verzadigd vet en daarnaast bevatten ze eiwitten, vitaminen, mineralen, vezels, fytosterolen en polyfenolen. Deze samenstelling van nutriënten kan volgens de onderzoekers een gezondheidsbevorderende werking hebben.

Relatie hart- en vaatziekten en noten

Eerdere onderzoeken, uitgevoerd in Europa en Noord-Amerika, laten zien dat noten in deze regio’s een bescherming kunnen bieden tegen hart- en vaatziekten. Tot nu was er weinig bekend over deze relatie in landen in het Midden-Oosten.
In de Iraanse studie gingen de onderzoekers de relatie tussen noten en het risico op hart- en vaatziekten en overlijden in de Iranese bevolking na. In de studie zijn 5432 volwassenen van 35 jaar en ouder, zonder een hart- en vaatziekten, 12 jaar lang gevolgd. Vastgesteld werd wat hun consumptie was van walnoten, amandelen, pistachenoten, hazelnoten en zaden. Iedere twee jaar werd nagegaan of er onder de onderzoeksdeelnemers cardiovasculaire incidenten waren of dat er sprake was van overlijden (gerelateerd aan hart- en vaatziekten).
Volgens de onderzoekers, die in hun studie corrigeerden voor andere oorzaken die van invloed zijn op hart en vaatziekten (zoals geslacht, leeftijd, opleiding, wel of niet roken en lichamelijke activiteit) is er een duidelijke relatie tussen wel en geen noten eten en hart- en vaatziekten.

Verse noten zijn het gezondst

De European Society of Cardiology beveelt aan om per dag 30 gram ongezouten noten te eten als onderdeel van een gezond voedingspatroon, waarbij wordt opgemerkt dat de energiedichtheid van noten hoog is. Hieraan wordt door onderzoeksauteur Dr. Mohammadifard van het Isfahan Cardiovascular Research Institute toegevoegd dat noten vers zouden moeten zijn. Onverzadigde vetten kunnen in oude noten geoxideerd worden waardoor de noot schadelijk kan worden. Oude noten zijn te herkennen aan hun verfachtige geur en bittere of zure smaak.

Reageer op dit artikel