artikel

‘Het is alsof je een Oscar wint’ *

Voedselproductie

‘Het is alsof je een Oscar wint’ *

Ze hosten als supporters wier favoriete voetbalelftal net de Champions League had gewonnen. Het team van bakkerijgrondstoffenleverancier Gb Plange uit Dordrecht bestaande uit twaalf mannen en één vrouw was dolbij. ‘Hun’ concept VollerKoren met 35% extra graanvezels won de Jaarprijs Voedingscentrum 2009. Gb Plange springt met VollerKoren uitstekend in op het vezelgebrek van 90% van de Nederlandse bevolking, aldus de jury. De overwinning was totaal onverwacht, maar zeer welkom. Het ambacht overwon, zo ervaren de medewerkers van het Dordtse bedrijf het succes.

Monique de Deugd, Commercieel Manager Benelux Gb Plange
‘We introduceerden onze mix bij de ambachtelijke bakkers in september door middel van een grote landelijke actie samen met de Maag Lever Darmstichting (MLDS). Zij vonden het een mooi initiatief en een makkelijke manier om meer vezel binnen te krijgen. We besloten met onze premix ook mee te doen aan de Jaarprijs Voedingscentrum 2009. Niet geschoten is altijd mis. Toen ik op 20 oktober een telefoontje kreeg van het Voedingscentrum dat we genomineerd waren, spookte er vijf minuten lang van alles door mijn hoofd. “Ik moest die bellen en die……En hoe moesten we de nominatie communiceren via de bakkers naar de consument?” Daarvoor hebben we promotiemateriaal ter beschikking gesteld voor hun winkels. Op het symposium voorafgaand aan de uitreiking(van het Voedingscentrum in Burgers Zoo Arnhem red.), ging het alleen maar over zout- en vetreductie.

De moed zakte me in de schoenen. Ik was één van de meest verraste personen toen we de prijs wonnen. Het is alsof je een Oscar wint. Het Voedingscentrum heeft gekeken naar de inhoud van de inzending en niet alleen naar de mogelijke exposure. Dat vind ik stoer en het getuigt van onpartijdigheid. De prijs dragen wij op aan de ambachtelijke bakker. De bakker en zijn medewerkers moeten het verhaal van VollerKoren immers vertellen.

Het idee voor het VollerKoren concept onstond zo’n 3 jaar geleden. Een marketingstagiair heeft onderzoek uitgevoerd naar de mogelijkheden van vezelverrijkte concepten en hoe dit brood eruit zou moeten zien. Geen grote bol in ieder geval, want die past niet in het broodtrommeltje. Je moet er geen weekendbrood van maken, maar een dagelijks brood. Eén die mals en luchtig is. We communiceren dat het brood 35% meer broodeigen vezel bevat dan volkoren en goed is voor de darmwerking.

Gb Plange ontwikkelde het concept VollerKoren bewust speciaal voor de ambachtelijke bakkers en nadrukkelijk niet voor supermarkten of andere partijen. Ja, het is iets duurder dan gewoon volkorenbrood, maar het biedt ook een meerwaarde. De verkoopcijfers zijn goed. We hebben al heel veel premix verkocht. Bakkers bellen ons letterlijk op met de vraag: dat wil ik ook. Ruim 700 bakkerswinkels voeren het brood en het gaat richting de 1000 begin volgend jaar. Er zijn in totaal 1700 ambachtelijke bakkers met 4000 verkooppunten.’

Gerard Vianen, hoofd productontwikkeling Gb Plange
‘Het hele ontwikkelingsproces duurde driekwart jaar. We toetsten de premix zowel in onze eigen proefbakkerij als bij de bakkers. We wilden weten of de verwerking bij onze klanten op dezelfde manier verliep als bij ons. Was dit niet het geval dan maakten we aanpassingen. Dat was ook gelijk de grootste uitdaging: de deegverwerkingseigenschappen maximaal krijgen, zodat iedere bakker hiermee kon werken. Ofwel: de premix moet zoveel tolerantie hebben dat hij breed inzetbaar is voor de ambachtelijke bakker.

Iedere bakker heeft een andere rijskast of oven. Als je gewoon volkorenmeel zou nemen en je doet er alleen vezel bij krijg je geen mooi brood en geen goede structuur, maar een soort onsamenhangend brood. Je moet dus enzymen, gluten, emulgatoren en de correcte vezel in de juiste verhoudingen toevoegen. Gebruik je te grove of te fijne vezel dan verstoort dat weer het glutennetwerk.

Het brood moet natuurlijk bovenal een lekker brood zijn. Lekker mals,   anders eten mensen het niet. Voor de smaakbeleving hebben we moutmelen ingebracht.  Consumenten hebben niet door dat ze extra vezels eten, behalve dan dat er sneller een gevoel van verzadiging optreedt. Vollerkoren komt met ruim 9,5 gram vezel per 100 gram een trede boven volkorenbrood met 6,8 gram vezel per 100 gram. Ik wil dat het ingeburgerd raakt: wit, bruin,  volkoren, VollerKoren.’

Juryrapport Jaarprijs Voedingscentrum 2009
‘Met de introductie van Vollerkoren is er een brood op de markt gekomen dat zorgt voor een  behoorlijke stimulering van de vezelinname. Met Vollerkoren krijg je namelijk veel meer vezel binnen met minder sneetjes brood. De jury vindt dit een belangrijke innovatie omdat het vezelgebruik van veel consumenten laag is’, zo staat in het juryrapport. De claims ‘35% meer voedingvezel dan gewoon volkoren’ en ‘levert een bijdrage aan gezonde spijsvertering’ kloppen, aldus de jury. Verder staat in het juryrapport: ‘De jury is dan ook van mening dat Vollerkoren de gezonde keuze zeker makkelijk maakt.’

Ook is er een kritische noot. ‘De richtprijs is €2,45. Dit ligt ruim boven de gemiddelde verkoopprijs van volkorenbrood. Het Voedingscentrum roept dan ook alle ambachtelijke bakkers op om deze prijs naar beneden bij te stellen. Want prijs is een belangrijk aankoopargument voor de consument.’ Ook prijst de jury dat het brood 10% minder zout bevat dan regulier volkorenbrood.

Jan Willem van der Kamp, vezelexpert TNO
‘Mensen willen een luchtig en mals brood en om een brood nog meer volkoren te maken met behoud van deze eigenschappen, dat is technologisch knap. Je hebt tarwevezel en tarwezemelen.  Tarwezemelen, de buitenste laag van de tarwekorrel, bevatten naast voedingsvezel ook veel andere bioactieve stoffen zoals vitamines, mineralen en antioxidanten. Het vezelpercentage met meer dan 35% verhogen door dit uit de korrel te halen is technologisch gezien bijna onmogelijk. Daarom hebben ze bij Gb Plange geconcentreerde cellulose bevattende vezel uit de steel toegevoegd.

Als ik naar het brood kijk met een voedingskundige blik, had ik graag gezien dat alle vezel uit de tarwekorrel was gehaald. Met de naast voedingsvezel aanwezige andere bioactieve stoffen was het gezondheidseffect nog groter geweest. VollerKoren is een vrij uniek product, dat ik nooit eerder heb gezien. Jammer genoeg verkoopt mijn eigen bakker het nog niet.’

Dit artikel verscheen in Voeding Nu nummer 12 van december 2009 op bladzijde 16

Reageer op dit artikel