artikel

AH’s bloemkoolrijst helpt consument met groenteconsumptie

Voedselproductie

AH’s bloemkoolrijst helpt consument met groenteconsumptie

Eerder dit jaar won Albert Heijn de Jaarprijs Goede Voeding 2017 met zijn bloemkool- en broccolirijst en courgettespaghetti. Inmiddels is het assortiment uitgebreid met pompoenspaghetti. Consumenten weten de producten steeds beter te vinden in de supermarkt. Zo goed zelfs dat productie-uitbreiding op de planning staat. ‘De Jaarprijs heeft ons erg goed geholpen in de communicatie.’

Michelle Belt, Category Manager team AGF, pasta en conserven van Albert Heijn

Michelle Belt komt net uit een proefsessie voor conserven: hoeveel suiker en zout kan eruit? Het liefst zoveel mogelijk, vindt ze. Bij de bloemkool- en broccolirijst en de courgette-en pompoenspaghetti heeft ze deze problemen niet. ´Die bestaan voor 100% uit groente zonder toevoegingen.

Het is een uitdaging voor veel Nederlanders om dagelijks genoeg groente te eten (Voedingscentrum raadt 250 gram per dag aan, red.). Wij kunnen klanten hiermee helpen. Daarom hebben we deze producten bedacht. Tegelijkertijd spelen we in op de trend om minder koolhydraten te consumeren. Bovendien voorkomen we verspilling, omdat de bloemkool- en broccolirijst ook deels uit stronken bestaat. Bij onze ideeënvorming hebben we bij foodbloggers en chefs gekeken. Zij gebruiken vaak een spirelli, een keukentool waarmee bijvoorbeeld courgetteslierten gemaakt worden. Natuurlijk kunnen mensen ook thuis eenvoudig bloemkoolrijst of courgettespaghetti maken. Maar onze producten bieden dan weer dat stukje gemak. Officieel gaat het hier helemaal niet om pasta of rijst. Dat moeten we de consument goed uitleggen. Ook laten we zien wat ze ermee kunnen maken. Dat doen wij via recepten in Allerhande en op de verpakking. Je kunt zo je favoriete Italiaanse of Aziatische recept maken, maar dan met meer groente. Ook hebben we persoonlijke bonusaanbiedingen en kortingsbonnen gestuurd via Facebook. Het winnen van de Jaarprijs Goede Voeding hielp om nog meer bekendheid te geven aan de producten.

De groentepasta’s en -rijst lijken misschien simpel om te maken, maar de productie ervan is heel bewerkelijk. Bij de productielocatie lagen de uitdagingen bij het snijden en verpakken. Wat is de juiste scherpte van je messen en hoe bereik je de juiste kwaliteit van je product? Na heel veel testen wisten we dit op orde te krijgen. De grootste uitdaging is nu het uitbreiden van de verpakkingscapaciteit.’

En hoe zit het met het rendement? ‘Rendement is ook belangrijk. Onze doelstelling met deze producten is echter niet om meer geld te verdienen, maar juist om klanten te inspireren. Er zit een stijgende lijn in de verkopen, een stabiele groei. Ook zie je nu steeds meer herhalingsaankopen. Wat ook helpt is dat de producten niet bij de andere gesneden groentes liggen, maar bij onze verse pasta’s. Dat hebben we getest en het bleek de meest logische plek voor de consument, ook om te begrijpen hoe ze te bereiden zijn. We hebben de producten alleen intern getest, niet extern. Het testen van onbewerkte producten is vaak lastig, want wat ga je vragen aan de consument? Je kunt het voor ze bereiden, maar dan loop je het risico dat ze alleen het recept proeven en niet het product. De vier varianten die we nu hebben, vormen een solide gamma. Onze doelstelling is ook niet om te innoveren om het innoveren, maar om een behoefte te vertalen: het eten van meer groente gemakkelijker maken. Hierbij blijven we wel altijd uitkijken naar nieuwe, relevante ideeën.´

Berdien van Wezel, zelfstandig diëtist

‘Ik ben erg enthousiast over de groenterijst en -spaghetti van Albert Heijn. Het advies is om dagelijks 250 gram groenten te eten, maar veel van mijn cliënten vinden dit moeilijk. Al regelmatig adviseerde ik cliënten om zelf bloemkoolrijst of spaghetti van courgette te maken, maar veel mensen vinden dit te veel werk. Deze nieuwe producten maken dat veel gemakkelijker. Ik geloof dat een gevarieerd eetpatroon erg belangrijk is. Daarom ben ik er blij mee dat er vier variaties beschikbaar zijn, allemaal even lekker.

De producten zijn snel te bereiden. Binnen vijftien minuten kun je een lekkere, gezonde maaltijd op tafel zetten. Zelfs kinderen vinden het heerlijk. Op elke verpakking staat uitgelegd hoe het bereid moet worden, samen met een recept. Ik merk dat veel cliënten dit fijn vinden. Ook cliënten die een koolhydraatbeperkt dieet volgen, bijvoorbeeld omdat ze willen afvallen, vinden de producten ideaal. Ze maken bijvoorbeeld voor het hele gezin een gezonde tomatensaus met groenten. De partner en kinderen eten daar “gewone” pasta of rijst bij, terwijl de cliënt er de groenterijst of -spaghetti bij eet. Heb je restjes over? Verwerk die dan de volgende dag in een salade voor de lunch. Ik hoop dat deze nieuwe producten meer mensen inspireren om nieuwe dingen te proberen, meer groenten te eten en gezonder te leven.’

Kees de Graaf, hoogleraar eetgedrag Wageningen University and Research (WUR)

‘De bloemkool- en broccolirijst en de pompoen- en courgettespaghetti zijn vier innovatieve producten. Ze kunnen de groenteconsumptie stimuleren. Een van de belangrijkste oorzaken van de lage consumptie van groente is dat er weinig smaak aan zit en dat mensen de textuur niet aantrekkelijk vinden. Deze nieuwe structuren en texturen zijn voor groente verassend en spannend. De receptuur op de verpakking geeft een goede suggestie voor een aantrekkelijk gerecht. Dit product is wellicht aantrekkelijk voor zowel kinderen als volwassenen. Voor kinderen is het af en toe een goed alternatief voor de normaal bereide groente. Groentes vervelen snel van dag tot dag, dus je houdt wel de behoefte om er veel variatie in aan te brengen.

De vier producten bevatten relatief weinig calorieën. Het kan dan natuurlijk wel zo zijn dat ze relatief weinig verzadigend zijn. Ik ben benieuwd of dit aspect de acceptatie na herhaalde blootstelling zal beïnvloeden. Het etiket vind ik aantrekkelijk, wat ingetogen, maar helder, duidelijk en transparant. De opmerking bij de broccolirijst dat het geschikt is voor een low-carbmaaltijd vind ik niet interessant. Dit is een detail. Ik zou zeggen: bravo, een leuk nieuw product dat laat zien wat voor mooie dingen je kunt doen met eten.’

Reageer op dit artikel