nieuws

Yoghurt profiteert van gezondheidstrend

Voedselproductie

Yoghurt profiteert van gezondheidstrend

Gezondheidsbewuste consumenten kiezen in toenemende mate voor yoghurt als gezonde optie. Vooral in opkomende markten neemt de populariteit snel toe, zo wijst een rapport van DSM uit.

 De markt voor yoghurtproducten zal in waarde toenemen van €62,3 miljard in 2013 tot €77,6 miljard in 2018, zo becijfert DSM in zijn rapport ‘Yoghurt: The good-for-you food that’s fast becoming a healthy staple’.

 

Gezonde leefstijl

DSM voerde een survey uit onder 6200 consumenten in de Verenigde Staten, China, Brazilië, Turkije, Frankrijk en Polen. Het blijkt dat de hang naar een gezonde leefstijl een belangrijke aanjager is voor de groei in de yoghurtcategorie.

 

Uit het onderzoek komt naar voren dat meer dan de helft van de respondenten de afgelopen drie jaar meer yoghurt aten dan daarvoor. Vooral in China (67%), Brazilië (61%) en Turkije (60%) was dit het geval. In een volwassen economie als Frankrijk nuttigden ‘slechts’29% van de ondervraagden meer yoghurt. Redenen om yoghurt te consumeren zijn een betere botgezondheid, met name vrouwen hechten hier belang aan.

 

Probiotica

De gezondheidsvoordelen van yoghurt zoals de van nature voorkomende vitaminen en mineralen staan duidelijk op het netvlies van de respondenten. Ze kijken niet alleen naar calcium in het zuivelproduct, maar tevens naar eiwitten en probiotica. Chinezen zoeken naar yoghurts met probiotica. Door gezondheidsclaims worden ze zich bewust van de gezondheidsvoordelen hiervan.

 

Alle respondenten, vooral die uit China, gaven aan extra te willen betalen voor verrijkte yoghurtproducten. “Consumenten zoeken naar veelzijdige en gezonde yoghurtproducten. Fabrikanten kunnen hierop inspelen door deze producten te ontwikkelen en dus beter aan te sluiten bij de consumentenbehoeften”, zegt marketingmanager Mark Fahlin van DSM Food Specialities.

 

Yoghurt met 0% vet

De Nederlandse multinational profiteert zelf ook van de yoghurttrend. Zo werkt het bedrijf aan de ontwikkeling van een 0%-vet yoghurtculture met dezelfde smaakbeleving als yoghurt met vet. Behalve naar vet, kijkt DSM ook naar suiker. “Suiker ligt onder het vergrootglas. We zoeken naar duurzame oplossingen om de hoeveelheid suiker per calorie te verminderen”, vertelt innovatiemanager Hans Holm van DSM Food Specialities.

Reageer op dit artikel