nieuws

Export bepalend in groei voedingsindustrie

Voedselproductie

Export bepalend in groei voedingsindustrie

De voedingsindustrie zal in 2015 en 2016 profiteren van de economische groei. Al zullen dit geen spectaculaire groeicijfers zijn door de relatieve conjuctuurongevoeligheid. De enige dissonant is de drankenindustrie die in tegenstelling tot andere sectoren krimpt.

Dit blijkt uit de Sectorprognose AgriFood van ABN Ambro. Ondanks de nog na-ijlende exportboycot van Rusland, verwacht de ABN Amro dat export een belangrijke groeifactor zal zijn de komende jaren. De uitvoer naar landen buiten de Europese Unie zal een sterke impuls krijgen door de waardedaling van de euro ten opzichte van de dollar en het Britse pond.

 

Pluimveeverwerkende industrie

Exportgerichte branches als de pluimveeverwerkende industrie profiteren van de zwakke Europese munt. Zo lag de productie van kippenvlees 28% hoger dan in 2008 door het relatief lagere prijsniveau ten opzichte van andere vleessoorten, zo meldt het rapport. ABN Amro verwacht dat de stijgende lijn de komende jaren doorzet. Met name Azië vormt een groeimarkt voor de branche.

 

Vleesindustrie

De vleesindustrie kijkt weer omhoog na jaren van krimp. Door lagere prijzen hebben de vleesbedrijven meer grondstoffen ingekocht. Ook de export buiten Europa zit in de lift. Deze ontwikkelingen zorgen voor een lichte groei dit jaar en volgend jaar.

 

Zuivel

De perspectieven voor de zuivelindustrie zijn goed, stelt ABN Amro. De productiegroei zet door ondanks de gedaalde prijzen van onbewerkte melk. Het wegvallen van het melkquotum, de toenemende wereldvraag en het goede imago van Nederlandse zuivel dragen bij aan de groei voor de komende jaren. Vooral uit Azië en Afrika neemt de vraag toe.

 

Snoep en zoetwaren

Andere sectoren in de voedingsmiddelenindustrie presteren ook naar behoren. Door een consolidatieslag in verschillende sectoren produceren ze efficiënter en meer kapitaalintensief. Het grote aanbod in de primaire sector deed de inkoopprijzen dalen waar voedingsbedrijven hun voordeel mee deden. Toch zijn er uitdagingen. De snoep- en zoetwarenbranche kampt met druk op de volumes. Bovendien werkt de branche hard aan het ongezonde imago. Positief is dat Nederland nog altijd een sterke positie heeft in de verwerking van cacao en suiker. De zwakke euro draagt bij aan de exportgroei van deze producten.

 

Drankenindustrie

De krimp binnen de drankenindustrie vertroebelt het positieve beeld van de voedingsindustrie enigszins. Volgens ABN Amro vertoont deze voedingsmiddelentak al jaren een overwegend krimpend beeld. De krimp in 2014 zal zich voortzetten in 2015. Pas volgend jaar slaat de drankenindustrie de weg omhoog weer in. De economische crisis deed de drankenconsumptie dalen. Tevens drinken consumenten steeds meer kraanwater, zo staat in het rapport.

 

Uniforme kwaliteit en leverbetrouwbaarheid

Waar moet de voedingsindustrie zich de komende jaren op toeleggen? Focus op overdragen van kennis in de keten om zo tot een beter eindproduct te komen, raadt ABN Amro aan. Het inspelen op maatschappelijke thema’s als herkomstinformatie en het tegengaan van voedselverspilling is een ander advies dat de bank wil meegeven aan de voedingsindustrie. Kleinere porties, hergebruik van bestanddelen en langere houdbaarheid van productgroepen kunnen hier een bijdrage aan leveren. Volgens ABN Amro kan de Nederlandse voedingsindustrie echt het verschil maken door te focussen op uniforme kwaliteit en leverbetrouwbaarheid.

 

Lees verder op Voeding Nu online:

DSM Insight Series: ‘Wereldwijd meer mogelijkheden voor yoghurt’

Reageer op dit artikel