nieuws

‘Tien procent minder kilocalorieën via frisdrank’

Voedselproductie

‘Tien procent minder kilocalorieën via frisdrank’

De frisdrankenindustrie heeft tijdens haar zomerbijeenkomst in Den Haag bekendgemaakt dat over vijf jaar – eind 2020 – over de hele linie van de frisdrankensector tien procent minder kilocalorieën op de markt wordt gebracht.

Als ijkpunt is het jaar 2012 genomen. ‘Veel individuele fabrikanten hebben de afgelopen jaren al goede stappen gezet om het aantal calorieën via frisdranken te verlagen, zoals minder suiker in frisdranken, suiker vervangen door zoetstoffen en de groei van de light-categorie’, zegt Raymond Gianotten, directeur Nederlandse vereniging Frisdranken, Waters, Sappen (FWS) over de ambitie van de frisdrankenindustrie. ‘We hebben nu met de frisdrankfabrikanten afgesproken voor tien procent te gaan. Ik hoop ook van harte dat de retailsector zich nog bij dit streven aan zal sluiten; wij staan er open voor.’

 

Minder zoet

In een videoboodschap tijdens de zomerbijeenkomst ondersteunde minister Schippers van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS), de afspraken binnen de frisdrankensector. Ze dragen er volgens haar aan bij dat Nederlanders een gezondere voedingskeuze kunnen maken. Schippers sprak de wens uit dat Nederlanders langzaamaan aan een minder zoete smaak gaan wennen. Ook liet ze horen dat ze het belangrijk vindt dat over de landsgrens aandacht wordt gevraagd voor gezonde productverbeteringen.

Internationale conferentie

Henk Reinen van de Directie Voeding, Gezondheidsbescherming en Preventie lichtte tijdens de zomerbijeenkomst van FWS toe dat Nederland zich tijdens het komende voorzitterschap van de Europese Unie, in de eerste helft van 2016, hard wil maken voor productverbetering  over de landsgrenzen. ‘Er zal in februari een conferentie komen waarvoor andere hier aandacht voor zal worden gevraagd’, zei hij. Ook riep hij namens VWS de frisdrankenindustrie op om waar mogelijk invloed aan te wenden om vanuit het bedrijfsleven zowel vertegenwoordigers van bedrijven als overheden in het buitenland, aan te spreken op mogelijkheden tot een gezonder productaanbod.

 

Ambitie

De ambitie om tien procent minder calorieën in 2020 te realiseren, kan volgens FWS gestalte krijgen door middel van productinnovatie, meer marketinginspanningen op laagcalorische dranken en kleinere verpakkingen. Het streven van de sector vloeit voort uit het Akkoord Verbetering Productsamenstelling dat begin 2014 door verschillende partijen en het ministerie van VWS is ondertekend. Het doel van het akkoord is de hoeveelheid zout, verzadigd vet en suiker (calorieën) in producten te verlagen, zodat er een gezonder productaanbod ontstaat.  

 

Lees verder op Voeding Nu online:
Criteria Vinkje komen overeen met richtlijnen voedselkeuze

Inschrijving jaarprijs goede voeding 2015 geopend

Reageer op dit artikel