nieuws

Alpro: honderden nieuwe medewerkers, minder CO2-uitstoot en minder suiker

Voedselproductie

Alpro: honderden nieuwe medewerkers, minder CO2-uitstoot en minder suiker

Alpro beleeft goede jaren. Het bedrijf investeert fors in de productie en trok de afgelopen drie jaar honderden nieuwe medewerkers aan. Ook op het gebied van duurzaamheid boekt het bedrijf aanzienlijke resultaten. “We investeren in Afrika om droogte tegen te gaan.”

In de periode 2008-2014 wist Alpro zijn absolute koolstofdioxide-uitstoot met 10% te verminderen, terwijl de productie in die periode met 47% toenam, zo blijkt uit Alpro’s duurzaamheidsrapport

Provamel

Volgens Alpro is zijn bio-merk Provamel “100% CO2-neutraal.” Het bedrijf maakt gebruik van het carbon-creditsysteem van WeForest. De Belgische onderneming investeert deze credits in het “Great Green Wall”-project om over de hele breedte van Afrika een groene strook te creëren door het aanplanten van vegetatie.

Alpro zegt in periode 2016-2020 nieuwe op de wetenschap gebaseerde doelen vast te stellen voor verdere reductie van de CO2-uitstoot om zo de opwarming van de aarde onder de 2 graden te houden.

Soja

Om de uitstoot van broeikasgassen terug te dringen streeft Alpro ernaar om zijn belangrijkste ingrediënt soja zoveel mogelijk lokaal in te kopen. Dit jaar streeft het Belgische bedrijf ernaar om 50% Europese soja te gebruiken voor het complete productportfolio. Voor Provamel ligt dit doel op 100% Europese soja in 2017. Nederland produceert jaarlijks 400 ton soja.

Suikerreductie

Ook op het gebied van het gezonder maken van zijn producten maakt Alpro vorderingen. Zo wist het bedrijf de hoeveelheid suiker in alle producten tussen 2008 en 2014 met 12% te verminderen. In 2020 moet daar nog eens 12,5% bovenop komen. Het bedrijf hanteert het target van 15% van de netto-omzet moet afkomstig zijn van ‘doorbraakinnovaties.’

Kokos en noten

Alpro’s producten vinden gretig aftrek, meldt de onderneming. Sinds de toepassing van de nieuwe ingrediënten kokos en noten (onder andere amandelen en hazelnoten) in 2012 groeide de verkopen met 47%. Alpro noemt verder geen absolute cijfers.

Verder investeerde Alpro tussen 2012 en 2014 €75 miljoen in productielijnen en in 2015 kwam daar nog €80 miljoen bij voor acht nieuwe lijnen. Ook het aantal medewerkers nam sinds 2012 met 450 toe. 

Reageer op dit artikel