nieuws

‘Grote voedingsbedrijven scoren nog ondermaats op ondervoeding en obesitas’

Voedselproductie

‘Grote voedingsbedrijven scoren nog ondermaats op ondervoeding en obesitas’

Van 22 onderzochte grote voedingsconcerns scoort Unilever het beste als het gaat om het stimuleren van de gezonde keuze door de consument door gezonder maken van het productaanbod. Dit blijkt uit de Access to Nutrition Index (ATNI) die vandaag is gepubliceerd waarin de grootste voedingsbedrijven met elkaar worden vergeleken. ATNI is een maatstaf die sinds 2013 wordt gebruikt om bedrijven te beoordelen op hun prestaties op het gebied van voeding en gezondheid.

Ook in de totaalscore komt Unilever als beste uit de bus met een 6,4 op een schaal van 1 tot 10 staat het net voor Nestlé (5,9) en Danone (4,9). Het Nederlandse FrieslandCampina staat op plaats 8 met rapportcijfer 2,8, maar is sinds de eerste ranking hard gestegen (komt van de 19e plek). Onderaan bungelen Kraft (0,8) en Heinz (0,3). Het doel van de ATNI-benchmark is om bedrijven te stimuleren de toegang tot gezonde producten te vergroten en het gedrag van consumenten voor een gezonde leefstijl positief te beïnvloeden. Met uiteindelijk als overkoepelend doel een bijdrage te leveren aan het terugdringen van honger en obesitas in de wereld.

7 categorieën 

Er zijn zeven categorieën waarop de bedrijven worden gescoord die meer of minder meetellen in de totale ranking: voedingsbeleid (12,5%), productaanbod (25%), makkelijke producttoegang (20%), verantwoordelijke marketing (20%), ondersteuning gezonde leefstijl (2,5%), informatieve etikettering (15%) en maatschappelijke betrokkenheid (5%).

Productaanbod

In de categorie ‘Gezond productaanbod’ scoorde Unilever een 8,4, Nestlé 6,4 en FrieslandCampina 5,8.  Als het gaat om het toegankelijk maken van gezonde voeding voor groepen die het hard nodig hebben door een betere prijsstelling of distributie, dan scoort Nestle het beste, met een 6,7, gevolgd door Danone (4,8) en Unilever (3). Op het gebied van marketing, waarbij het gaat om consumenten over te halen de gezonde keuze te maken scoort Danone het beste.

Ondervoeding

Als alleen gekeken wordt naar de factoren die in de index ondervoeding bepalen en de mogelijkheden voor bedrijven om daar wat aan te doen, dan scoort Nestlé het hoogste met een 6,3. 

Reageer op dit artikel