nieuws

Smaakvoorkeuren van jong en oud verschillen van elkaar

Voedselproductie

Smaakvoorkeuren van jong en oud verschillen van elkaar

Smaken waar ouderen van houden verschillen van de voorkeuren van jongeren. Dit blijkt uit onderzoek van Wageningen UR.

De publicatie ‘Emotion, oldfaction and age: A comparison of self-reported food-evoked emotion profiles of younger, adults, older normosmic adults and older hyposmic adults’, is in september 2015 verschenen in het tijdschrift Food Quality and Preference.

De studie maakt deel uit van het promotieonderzoek van Louise den Uijl, gericht op de ontwikkeling van eiwitrijke producten voor subgroepen ouderen.  

Ontbijtkoek en chocolade

Voor het onderzoek hebben 80 mensen met een gemiddelde leeftijd van 29 jaar, en 154 personen met een gemiddelde leeftijd van 69 jaar, 3 soorten ontbijtkoek (normaal, volkoren en gember) en chocolade (melk, puur, mint) geproefd.

Hierna hebben zij bij ieder product genoteerd welke positieve of negatieve emoties zij voelden.

Productsegmentatie

De onderzoekers concludeerden dat ouderen hoger scoorden op positieve emoties zoals aangenaam, blij en enthousiast bij zowel mint als gemberkoek. Daarentegen gaven jongeren vaker negatieve emoties op bij deze producten.

‘Mogelijk hebben ouderen positieve associaties met gember en mint, omdat dit hen aan vroeger doet denken. Deze associatie roept positieve gevoelens op en onderstreept daarmee het belang van doelgroepsegmentatie’, aldus den Uijl.

Zij vervolgt: ‘Productontwikkelaars lijken er goed aan te doen de smaak van hun product af te stemmen op de leeftijdsgroep die ze willen bereiken, of het nu gaat om een eiwitdrank, een eiwitrijke maaltijd of een vitamine D-supplement.’

SenTo-consumentenpanel

Voor het onderzoek is gebruik gemaakt van het SenTo-consumentenpanel (Senioren van de toekomst) van Wageningen UR. Deze groep ouderen wordt regelmatig ingezet om fabrikanten inzicht te geven in de wensen en behoeften van senioren ten aanzien van voedingsmiddelen.  

Reageer op dit artikel