nieuws

Consument heeft meer belangstelling voor boerderijzuivel

Voedselproductie

Consument heeft meer belangstelling voor boerderijzuivel

Consumenten willen steeds vaker streekproducten waaronder rauwmelkse producten. De hoeveelheid van boerderij zuivelproducten neemt toe, boeren produceren vanwege hun passie steeds vaker hun eigen boerderij zuivel. Dat komt naar voren uit het artikel ‘Consument wil rauwmelks product’ in Vakblad Melkvee. De resultaten zijn afkomstig uit een onderzoek door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland en De Bond Boerderij-Zuivelbereiders (BBZ), belangenbehartiger van boerderijzuivelbereiders in Nederland.

Volgens Irene van der Voort, voorzitter BBZ, is de groei van boerderijzuivel (zure melkproducten in 3 jaar tijd 12.735.048 kilo naar 17.437.408 kilo) een gevolg van de hogere vraag naar streek- en rauwmelkse producten van de consument. Hoewel de hoeveelheid zelf bereide zuivelproducten toeneemt, is het aantal zelf zuilvel bereiders licht gedaald (381 in 2011/2012) en 371 in 2015). De cijfers zijn afkomstig van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.

Rauwmelkse kaas

Boeren kiezen er vaak voor om melk voor de kaasbereiding te pasteuriseren omdat dit efficiënter is voor de productie, maar de smaak van rauwmelkse kaas is authentieker en de vraag bij de consument neemt toe geeft van der Voort aan. ‘Consumenten  gaan zich bewuster bezighouden met hun voeding en gaan weer volvet eten’.

 

Irene Bruins van biologische melkveebedrijf Erf-1, die een opleiding tot kaasbereider volgde, merkt uit haar gesprekken met mensen op dat zij een product beter waarderen als zij het verhaal erachter kennen. ‘Via de media worden zij namelijk gek gemaakt over wat wel en niet gezond is.

 

Zoetere kaas

Ook binnen het segment boerenkazen zijn er voorkeuren van de consument te merken. Zo is er meer vraag naar een iets zoetere en smederige kaas (zacht, romig, veerkrachtig en gelijkmatig qua samenhang) en minder vraag naar Boeren-Leidsekaas met sleutels: een zure droge kaas met komijn. Er komen nu in plaats van ouder traditionele zuursels (hulpstof die lactose omzet in melkzuurbacteriën), meer zoete zuursels op de markt. Om de authentieke smaak van Boeren-Leidsekaas te promoten wordt hiervoor een programma gestart.

 

GTS keurmerk

Om het onderscheid tussen ambachtelijke en fabriekskazen te maken heeft BBZ in 2009 een keurmerk ontwikkeld: Echte Boerderijzuivel, voor ambachtelijke bereiders van boerderijzuivel dat onder andere van toepassing is op gepasteuriseerde en rauwmelkse kaasproducten.

Daarnaast is er het Europees keurmerk: Gegarandeerde Traditionele Specialiteit (GTS), dat van toepassing is op kazen met een traditioneel karakter, vanwege de samenstelling of bereidingswijze. 

Beeldmerk Kaas van De Boerderij is er voor ambachtelijke kazen die niet aan GTS-eisen voldoen. Het keurmerk onderscheid zich van fabriekskazen geeft van der Voort aan.

Reageer op dit artikel