nieuws

Cruciale rol supermarkten bij tegengaan voedselverspilling

Voedselproductie

Cruciale rol supermarkten bij tegengaan voedselverspilling

De Nederlandse keten van producenten, tussenhandel, horeca en de supermarkten verspillen 2,5 miljard euro aan voedsel per jaar. De supermarkten hebben een aandeel van 7 procent in de voedselverspilling, maar kunnen volgens ABN Amro grote invloed uitoefenen op het verduurzamen van de keten en het consumptiegedrag van consumenten.

Wereldwijd wordt een derde van de totale voedselproductie weggegooid voordat deze de consument bereikt. Dit vertegenwoordigt een waarde van 550 miljard euro. In Nederland gooien consumenten net zoveel weg als producenten, tussenhandel, horeca en supermarkten. Er wordt door consumenten dus jaarlijks zo’n 2,5 miljard euro aan voedsel weggegooid. Dit komt neer op ruim 150 euro en 50 kilo voedsel per persoon.

Consumenten

Volgens onderzoek van de ABN Amro geeft 70 procent van de consumenten aan een bijdrage aan verduurzaming te willen leveren door het terugdringen van voedselverspilling. Dit doen zij vanuit de overtuiging dat het terugdringen van voedselverspilling het meeste bijdraagt aan het verduurzamen van het voedselsysteem.

Inkoop en assortiment

Consumenten kijken volgens onderzoek kritisch naar hoe supermarkten met het vraagstuk voedselverspilling omgaan. Dit heeft gevolgen voor de inkoop en het assortiment van supermarkten en de manier waarop zij met klanten over duurzaamheid communiceren.

Verduurzaming

ABN Amro benadrukt dat foodretailers door hun grote inkoopvolume veel invloed hebben op de manier waarop voedsel geproduceerd en geconsumeerd wordt. ‘Supermarkten kunnen hierbij een rol spelen door leveranciers te selecteren die het tegengaan van voedselverspilling belangrijk vinden, maar kunnen ook in de eigen operatie stappen zetten. Bijvoorbeeld door de keten te verkorten en producten rechtstreeks af te nemen van lokale duurzame producenten. Zo kunnen vraag en aanbod lokaal beter op elkaar worden afgestemd en worden afvalstromen geminimaliseerd’, vertelt Henk Hofstede, Sector Banker Retail van ABN AMRO.

 

 

Reageer op dit artikel