nieuws

Ontwikkelen QR-code vlees was lastig

Voedselproductie

Ontwikkelen QR-code vlees was lastig

Staatssecretaris Martijn van Dam van Economische Zaken is samen met supermarktketen Albert Heijn een pilot gestart om consumenten meer inzicht te geven waar hun voedsel vandaan komt. Met een QR-code op verpakkingen van varkensvleesproducten kunnen consumenten vanaf vandaag zien wat de herkomst van het vlees is.

Het is een drukte van jewelste in de Albert Heijn Kanaleneiland in Utrecht. Het wemelt er van de journalisten die allemaal klaarstaan om het beste shot te nemen van Staatssecretaris Van Dam wanneer hij de eerste QR-code scant. Vanaf vandaag staan op ruim 200.000 varkensvleesproducten een QR-code met een Beter Leven keurmerk van de Albert Heijn, zodat consumenten kunnen zien waar het product vandaan komt.

Specifieke informatie

Het is een proef die door Albert Heijn, vleesproducent Vion en de vereniging voor groene ondernemers ZLTO zal worden uitgevoerd met behulp van financiële steun van het ministerie van Economische Zaken. Doel van de proef is om consumenten te kunnen voorzien van specifieke informatie over de herkomst en de productiemethode van het vlees.

Van grond tot mond

Marit van Egmond, directeur merchandising en sourcing bij Albert Heijn: ‘Consumenten willen weten waar hun voedsel vandaan komt. Ze willen weten van welke boer het vlees komt, waar het is geslacht en hoe het vlees is verwerkt. Ook vinden ze het belangrijk dat de dieren een goed leven hebben gehad. Omdat wij direct contact hebben met boeren kunnen we klanten goed inzicht geven over de herkomst van het vlees, “van grond tot mond”.’

Code voor informatie

Daarom is er door de betrokken partijen afgelopen jaar gewerkt aan het ontwikkelen van een database. Het product ervan is de QR-code op de verpakkingen met de desbetreffende informatie. De code leidt de consument naar een website waar uitgebreid staat beschreven hoe het varkensvlees van de stal in het schap is gekomen.

Ingewikkelde ketens

‘Het ontwikkelen van de QR-code was moeilijker dan gedacht’, licht staatssecretaris Van Dam toe. ‘De voedselketens zijn enorm ingewikkeld waardoor het vaak lastig was om het vlees precies te traceren naar een specifieke boer.’ Van de meeste producten kan nog niet afgeleid worden van welke boer het vlees precies vandaan komt: bij het scannen wordt duidelijk dat het product bij één van de 150 Nederlandse boeren vandaan komt waar de Albert Heijn mee samenwerkt. 

Vanwege de complexiteit is er gekozen om allereerst van de minst bewerkte varkensvleesproducten, zoals speklapjes of gehakt, de herkomst te achterhalen en nog niet van ingewikkeldere producten zoals vleeswaren.’

Naar transparante voedselketens

Als de proef succesvol blijkt, zal er verder worden gewerkt aan het inzichtelijk maken van de keten van andere, ingewikkeldere, producten. ‘Zoals pizza’, zegt Van Egmond. ‘Alleen met die producten is het lastiger omdat je bijvoorbeeld ook moet achterhalen waar het tomaatje óp die pizza vandaan komt.’ Doel van het project is ketens transparanter, duurzamer en veiliger te maken, de consument kennis geven over de producten die ze kopen en de positie van de boeren verbeteren zodat er meer betrokkenheid ontstaat bij de aankoop van producten. Van Dam voegt nog toe dat het wellicht op langere termijn haalbaar is de ketens korter te maken, zodat het product letterlijk weer dichterbij de consument staat.

Binnenkort zal Van Dam een rapport naar de Tweede Kamer sturen met verdere voorstellen om transparantie in de voedselketen te kunnen vergroten.  

Reageer op dit artikel