nieuws

Gemiddeld vijf procent minder suiker in producten van Nestlé

Voedselproductie

Gemiddeld vijf procent minder suiker in producten van Nestlé

Het levensmiddelenbedrijf Nestlé kondigde vandaag aan om voor 2020 18.000 ton suiker uit zijn Europese productengamma te halen. Dat komt neer op gemiddeld vijf procent minder suiker dan nu.

Het voornemen van Nestlé werd vandaag bekendgemaakt door Marco Settembri, regiodirecteur van Nestlé Europa, tijdens een EU-bijeenkomst over kinderobesitas op Malta. In een persbericht geeft het bedrijf aan bij te willen dragen aan de plannen rond productverbetering van de Europese Commissie en de lidstaten. Het voornemen tot suikerreductie van Nestlé is onderdeel van een bredere set wereldwijde voornemens van het bedrijf op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen, die het op 7 maart bekend zal maken.

Alle fabrikanten tegen overgewicht
‘Als een op de drie kinderen overgewicht of obesitas heeft, is het duidelijk dat we meer moeten doen om hen een gezondere keuze te bieden en te helpen bij een actieve leefstijl’, zegt Settembri. ‘De producten van Nestlé vertegenwoordigen slechts een paar procent van de voedingsmiddelen in de schappen. Als we de consumentenvoorkeuren willen veranderen, hebben we de hele industrie, inclusief de fabrikanten van huismerken nodig.’

Activiteiten rond suikerreductie
In de afgelopen drie jaar haalde Nestlé in totaal al 11 300 ton suiker uit zijn Europese producten, op basis van zelf opgestelde criteria. Als voorbeeld noemt het bedrijf Nesquick chocolademelkpoeder. Aan de reguliere versie is 10,6 gram suiker toegevoegd, de gereduceerde bevat 3.4 gram per portie.

Een andere ontwikkeling bij het bedrijf richt zich op suiker met een veranderde chemische structuur waardoor suikerreductie mogelijk is in zoetwaren zonder smaakverlies.

Suikerreductie in de EU
De Europese Commissie en de lidstaten zijn overeen gekomen om voor het eind van dit jaar nationale actieplannen te ontwikkelen om te komen tot de reductie van toegevoegde suikers in voedingsmiddelen.  Sommige lidstaten hebben op dit gebied al actie ondernomen. Nestlé benadrukt het belang van een sterkere Europese coördinatie en roept op tot een gemeenschappelijk voedingsbeleid. Volgens Settembri stimuleert dit innovatie en ‘leidt het tot een gezondere toekomst van Europa.’

Reageer op dit artikel