nieuws

NVVL-sessie: ‘Minder suiker: het werkelijke probleem?’

Voedselproductie

NVVL-sessie: ‘Minder suiker: het werkelijke probleem?’

Is de heersende gedachte ‘suiker is de grote boosdoener’ terecht? Deze vraag stond centraal op de rondetafelbijeenkomst van de beroepsvereniging van food experts NVVL. In De Glazen Ruimte in Maarssen gingen enkele tientallen belangstellenden met elkaar in discussie. Niet alle sprekers vinden de huidige focus op suikervermindering terecht. Wat drijft hen?

De eerste spreker, Stephan Peters, schrijver van het boek ‘Gezond eten met gezond verstand’, haalde aan dat suiker in de publieke belangstelling in een verdomhoek zit en dat dit volgens hem niet terecht is. Hij ziet de aandacht liever verlegd naar een ‘overkoepelende’ oorzaak van toegenomen zwaarlijvigheid: het algehele ongezonde eetpatroon. Of naar bewezen ongezonde suikerbronnen, zoals suikerhoudende dranken. EFSA stelde in 2010 immers: ‘Het bewijs dat hoge suikerinname te relateren is aan toename van zwaarlijvigheid, is inconsistent.’ Hierbij doelt EFSA op vaste voeding. Voor suikerhoudende dranken is dit verband wel gevonden.

 

Schuilnamen suiker

 

Blogger Eva van Zeeland, van Miss Natural Lifestyle, sprong op de bres voor onnodige toevoeging van suiker. Zij pleit voor een duidelijkere communicatie over suikers op de verpakking. ‘Fabrikanten stoppen suiker en chemische zoetstoffen in een groot aantal producten’, zo zegt ze. Er bestaan 58 ‘schuilnamen’ voor verborgen suikers. ‘We worden misleid’, zo vindt ze.

 

Suikerverlaging: een uitdaging

 

Marloes Kramer, R&D manager bij Peijnenburg,  legde uit dat suiker niet zo gemakkelijk weggelaten kan worden. In een product als ontbijtkoek is het verminderen van suiker technologisch complex. Toch is het de producent gelukt de smaak te behouden met behulp van suikers uit rogge, xylitol (bron: berkenhout) en oligofructose (bron: cichoreiwortel).

 

Suikerdilemma’s op de winkelvloer

 

Spreker Johan de Visser, manager sustainable retailing bij AH, ging in op de herformuleringsaanpak van zijn bedrijf rond suikerreductie. Het hoofddoel waar bij AH aan wordt gewerkt is tien procent suikerreductie in honderd van de meeste door families gegeten producten (zoals appelmoes, ketchup en yoghurtdrink). In 2016 is volgens De Visser succes geboekt met de ‘friswijzer’ in 2016: de consument kan bij het schap in een oogopslag zien hoeveel calorieën een frisdrank bevat. Hij noemt ook dat AH probeert te inspireren met de schapinhoud: verantwoorde productpresentaties bij de kassa’s.

 

Oplossingen voor aanpak

 

In een levendige afsluitende discussie werd geconcludeerd dat de mate waarin de industrie fout zit met de toevoeging van suiker slechts marginaal is. Niet individuele voedingsmiddelen dienen in verband te worden gebracht met de toename van overgewicht in Nederland, eerder het voedingspatroon. Al discussiërend en zoekend naar een oplossing, kwam de gewenste aanpak naar voren: neutralisatie rondom de anti-suiker hype, educatie op scholen en kinderdagverblijven en kennis van ouders vergroten.

Reageer op dit artikel