nieuws

Honig: ‘Voedingsindustrie kan verhaal achter E-nummers niet goed uitleggen’

Voedselproductie

Honig: ‘Voedingsindustrie kan verhaal achter E-nummers niet goed uitleggen’

Het vergde een innovatietraject van zo’n 2,5 jaar om uit 35 droge producten van Honig zoals soepen en maaltijdmixen de E-nummers waar mogelijk te verwijderen, vertelt R&D-manager Arjan Jongkees van Kraft-Heinz tijdens het Food Future Event in Den Bosch. ‘Wie gelooft nou een multinational die zegt dat E-nummers door de Europese Commissie goedgekeurde hulpstoffen zijn?’

De presentatie startte met een radiofragment van voormalig radio-dj Giel Beelen van 3 FM. Dit fragment toont het dilemma van de voedingsindustrie omtrent E-nummers. In de radio-uitzending maakt de dj gehakt van het argument van het Voedingscentrum (VC) dat ‘E-nummers goedgekeurde hulpstoffen zijn.’ Beelen tegen VC-woordvoerder Patricia Schutte: ‘E-nummers zijn gewoon slecht’, houdt hij vol, zonder uit te leggen waarom.

Soepen en maaltijdmixen

Afgelopen najaar kondigde Honig aan dat het E-nummers in de ban doet. Uit eigen onderzoek bleek namelijk dat consumenten ze wantrouwen, hoe langer ze zijn hoe meer aversie er tegen bestaat. Ook palmvet zagen de klanten van Honig niet zitten.

‘Consumenten worden erg beïnvloed door blogs en radio-uitzendingen’, vertelt Trix van Vleuten, marketingmanager Food bij Honigs moederconcern Kraft-Heinz tijdens het Food Future Event op 23 maart in Den Bosch.

Het traject naar E-nummervrij behelsde een operatie die zo’n 2,5 jaar zou duren. ‘Het ging om 35 droge producten, waarvan grofweg vijf hardlopers en voor drie producten hadden we geen oplossingen’, blikt Europees R&D-manager Arjan Jongkees terug.

Emulgatoren en MSG

Naast externe smaaksessies organiseerde Kraft-Heinz ook interne smaaksessies met eigen experts die het Honigmerk goed kennen. De smaak mocht namelijk absoluut niet veranderen na het verwijderen van E-nummers en palmvet.

Zo verving Kraft-Heinz het ingrediënt ammoniakkaramel voor gewone karamel en verdween MSG (E621) ten gunste van een kruidenmengsel. Het weghalen van emulgatoren uit de mixen had geen effect op het product dus besloot het R&D-team dit ingrediënt niet te vervangen. Jongkees: ‘Hoe korter de ingrediëntenlijst hoe beter.’

Raapzaadolie

Het beleid van Kraft-Heinz is om zoveel mogelijk palmolie te vervangen vanwege duurzaamheid. Palmolie fungeert als creamer en verhoogt de kookstabiliteit. “Palmolie gaat stoffen tegen. Door het stoffen zijn de zakjes maaltijdmixen of soepen niet goed af te sluiten: er is lucht en vet nodig waarvoor palmolie zorgt”, zegt de R&D-manager. Als palmolievervanger voegt Kraft-Heinz nu een raapzaadolievariant toe.

Medewerkers van Kraft-Heinz stonden tijdens het R&D-traject veel in de keuken om te ontdekken of ook met het toevoegen van groente en vlees de smaakbalans en- beleving nog klopten.

Ook verving het voedingsbedrijf tomaatsmaakstoffen voor echt tomaatpoeder. ‘Dit zorgt voor een betere tomatenbeleving.’ Ook daalde de hoeveelheid suiker met 13%. Jongkees: ‘Er zit nog steeds relatief veel zout maar niemand proeft de mixen puur want ze zijn onderdeel van de hele maaltijd.’

Groente

Op de pakjes mixen en soepen adviseert Honig nu om veel meer groente toe te voegen. ‘Ons advies luidde eerst twee keer zoveel pasta in plaats van groenten. Nu adviseren we veel meer groente.’

Honigs consumentenservice werd platgebeld door blije consumenten, maar er kwamen ook veel vragen naar aanleiding van de aangepaste bereidingswijze. Die moest soms anders vanwege de gewijzigde receptuur. ‘Ja, hier kwamen veel vragen over, daarom moet je zo’n stap ook zetten als bedrijf’, zegt Van Vleuten.

Maar de vraag vanuit de zaal op congreslocatie 1931 bleef: waarom E-nummers vervangen als het hier gaat om Europees goedgekeurde hulpstoffen? Van Vleuten: ‘De voedingsindustrie kan de E-nummers niet uitleggen, ik kan het ook niet uitleggen.’ Ze legde de zaal ook terug naar het publiek: volg je de wet of volg je de consumenten?

Houdbaarheid

Een zuivelfabrikant op het Food Future Event geeft aan dat hij ook ‘heeft lopen stoeien met E-nummers.’ 

‘Je moet je afvragen waarom je er E-nummers instopt. Als je ze eruit haalt, moet je uitleggen dat het product korter houdbaar is maar wel lekkerder. Er is dus zeker meer voorlichting nodig.’

Arjan Jongkees wil ook zijn persoonlijke mening nog wel geven. ‘Wie gelooft nou een multinational die zegt dat E-nummers door de Europese Commissie goedgekeurde hulpstoffen zijn?’

Palmolie

Ook palmolie staat er slecht op bij consumenten. Ze denken vaak dat palmolieproductie gepaard gaat met het verdwijnen van bos. Natuurlijk weet Jongkees dat er ook duurzame palmolie op de markt is en dat deze plantaardige olie minder beslag op land ligt dan andere gewassen.

‘Maar dat moet je dan ook weer gaan uitleggen en dat is lastig.’ Jongkees is duidelijk: ‘Ingrediënten die de consument niet als natuurlijk ziet, hebben we eruit gehaald. Ik heb mijn eigen perceptie van natuurlijk, maar wij zeggen niet wat de consument moet vinden.’

Kennis voeding

Wat volgens de R&D-manager meespeelt is dat de consument steeds minder kennis heeft over voeding vergeleken met oudere generaties. ‘Kijk naar een bestanddeel als pectine. Oudere generaties weten wat dit is, maar voor jongere generaties wordt dit als ingrediënt steeds minder acceptabel.’

Reageer op dit artikel