nieuws

Actualiteit – Waarom Heineken pleit voor één single source of truth

Voedselproductie

Actualiteit – Waarom Heineken pleit voor één single source of truth

Deze week werd mijn aandacht getrokken door een bericht van Heineken die de wens uitsprak voor één single source of truth als het gaat om product-gerelateerde data. En hoewel ik mijn kritische kanttekeningen zet bij de gezondheidseffecten van de hoeveelheid bier die we drinken, was dit toch wel een kreet uit mijn hart. Waarom…?

Dit gaat de gezondheid van producten verbeteren

Dat lijkt misschien wat vergezocht. Maar dat valt reuze mee: Stel je loopt door de winkel en je kunt bij ieder voedingsmiddel in principe via een app op je telefoon zien hoe gezond het is…  OK de meeste mensen lopen niet door de supermarkt met een app. Maar dat is ook niet nodig, want de producenten moeten deze informatie toch wel beschikbaar maken. Via het etiket, dit is wettelijk vastgelegd. 

 

Voedingswaarden en ingrediënten

Dat is informatie die verplicht op verpakkingen van voedingsmiddelen staat. Voedingswaarden staan als aantal grammen per 100g, 100ml of per portie weergegeven, voor energie, eiwit, vet (waarvan verzadigd vet), koolhydraten (waarvan suikers) en zout. En de ingrediënten staan in volgorde van wat er het meeste in zit. Informatie die ons zou moeten helpen bij het maken van gezonde keuzes. Zie plaatje.

 

Ingewikkeld!

Die voedingswaarden zijn best ingewikkeld, allemaal cijfers, waarvan de betekenis niet voor iedereen meteen zo duidelijk is, tenzij je er voor gestudeerd hebt. Een app kan die cijfers vereenvoudigen en leuker maken. Het is in de blog HAS Voedseldialoog al eens langs geweest: bij de app van Questionmark bijvoorbeeld: met kleurtjes (van ‘groen = gezond’ naar ‘rood = niet gezond’). Ook het Voedingscentrum is bezig met zo’n app. Die komt er binnenkort aan.

 

2 grote uitdagingen

Zo’n app werkt alleen goed als de voedingswaarden en ingrediënten op 1 plek digitaal beschikbaar zijn en kloppen. Dat zijn 2 grote uitdagingen. En niet alleen voor voedingswaarden en ingrediënten, maar ook voor andere product-gerelateerde data (zoals portiegrootte, land van herkomst, etc). Er is al een plek waar veel van deze informatie digitaal beschikbaar is: GS1. De organisatie die de barcodes uitgeeft. Dat lijkt dan ook de ideale kandidaat hiervoor. En dat vindt ook Heineken.

 

Eén single source of truth

Voor Heineken is het de ruggengraat van transparante communicatie richting consument. En met hun online verkoop vervagen de landsgrenzen. Daarmee wordt het nog belangrijker om 1 enkele bron van de juiste informatie te hebben. één single source of truth. Het gaat namelijk om heel veel data van heel veel verschillende voedingsmiddelen, die voortdurend veranderen. Big Data dus.

 

Het gaat nu nog wel eens mis

Supermarkten moeten als een product online te koop is, de ingrediëntenlijst en voedingswaarden op hun website te zetten. Regelmatig heb ik producten nodig voor mijn colleges en dan zoek ik thuis achter de computer wat uit in de webshop van de supermarkt. Maar bij aankoop blijkt dat er hele andere voedingswaarden op het etiket staan. Wat gaat hier fout? Er zijn nu nog verschillende plaatsen waar deze informatie staat. Mensenhanden tikken de cijfers over. Dat is dus foutgevoelig.

 

Onderzoekje: Mijn eigen boodschappen

Ik was wel benieuwd hoe groot het probleem is en heb toen een mini-experiment gedaan: van 10 gekochte voedingsmiddelen heb ik de voedingswaarden op het etiket vergeleken met die op de website. Voor 5 van de 10 producten kwamen 1 of meer getallen niet overeen. Bij 2 van deze producten waren alle getallen anders. Een best groot probleem dus. Dit heb ik toen aan mijn supermarkt meegedeeld via Twitter. ‘We zijn ermee bezig’ twitterde de supermarkt terug.

 

De consument is dubbel geholpen

Ik hoop van harte dat het snel realiteit wordt. Voor me zie ik namelijk een toekomst waarin de dynamiek van het aanbod aan voedingsmiddelen op continue basis te bekijken is. Niet alleen handig voor de consument die met zijn app scant en ziet hoe gezond (maar ook hoe duurzaam, diervriendelijk enz) producten zijn; Maar ook de producent, die door deze transparantie nog beter zijn best gaat doen om goed voor de dag te komen. En daarmee is de consument dubbel geholpen: Het hele productaanbod verschuift zo een gezondere richting in. Daarmee bereik je ook de consumenten die geen app gebruiken.

 

Wat me zo optimistisch stemt is dat bedrijven hier zelf ook om vragen. Ik hoop dat de bestaande barrières voor het digitaal beschikbaar maken van deze informatie snel worden beslecht. Ik ben wel benieuwd of lezers van HAS Voedseldialoog dit optimisme delen: reageer!

Reageer op dit artikel