nieuws

Petitie tegen misleidende voedseletiketten

Voedselproductie

Petitie tegen misleidende voedseletiketten

Om een einde te breien aan misleidende voedseletiketten start de Consumentenbond met de campagne ‘Dat deugt niet’ en roept consumenten op de petitie voor eerlijke informatie op voedselverpakkingen te tekenen.

Consumenten voelen zich op het verkeerde been gezet door misleidende voedseletiketten, dat blijkt uit een recent onderzoek van de Consumentenbond. Negentig procent van het onderzoekpanel vindt dat er iets gedaan moet worden aan misleidende verpakkingen.

Mooimakerij

In het onderzoek legde de Consumentenbond tien voedingsmiddelen voor aan bijna 11.000 leden van zijn internetpanel en liet hen vragen over informatie op verpakkingen beantwoorden. Een bepaalde mate van ‘mooimakerij’ op verpakkingen vinden de leden nog acceptabel, maar als de indruk wordt gewekt dat een product gezond, eerlijk en/of verantwoord is, stelt het extra teleur als dat niet zo blijkt te zijn.

Verleiding en misleiding

‘De lijn tussen verleiding en misleiding op verpakkingen blijkt flinterdun’, zegt Bart Combée, directeur Consumentenbond.

‘Een voorbeeld van een misleidend product is Sourcy Vitaminwater. Dat verdient echt de naam water niet. Er zitten maar liefst zes suikerklontjes in een halve liter flesje. Of Jordans Super Berry Granola, waar de naam en de verpakking de suggestie wekken dat de granola vol bessen zit, terwijl er in werkelijkheid maar 2,5 procent in zit. En wat te denken van Zonnatura, een merk dat zich profileert als ‘natuurlijk’ en ‘maatschappelijk verantwoord’ maar een 20 kruiden oplosthee verkoopt die voor 92 procent uit suiker bestaat’, aldus Combée.

Vertekend beeld

Al jaren pleit de Consumentenbond voor betere informatie op voedseletiketten en geeft voorbeelden van producten die consumenten op het verkeerde been zetten. Naar aanleiding daarvan pasten sommige fabrikanten hun producten aan, maar nog te vaak staan er verpakkingen in supermarkten die volgens de Consumentenbond een wel erg vertekend beeld geven van de inhoud van het product.

Petitie ‘Dat deugt niet’

Om een einde te breien aan misleidende voedseletiketten start de Consumentenbond met de campagne ‘Dat deugt niet’ en roept consumenten op de petitie voor eerlijke informatie op voedselverpakkingen te tekenen.

Reageer op dit artikel