nieuws

Consumentenbond: ‘Alleen aanbiedingen kopen, kan honderden euro’s per jaar schelen’

Voedselproductie

Consumentenbond: ‘Alleen aanbiedingen kopen, kan honderden euro’s per jaar schelen’

Door alleen aanbiedingen te kopen, kunnen consumenten gemiddeld 31 procent besparen op hun supermarktaankopen, becijferde de Consumentenbond. Supermarkt Albert Heijn heeft de meeste aanbiedingen per week en biedt de hoogste korting. Dat blijkt uit onderzoek van de bond.

De supermarkt die met de normale prijzen aan de dure kant is, aldus de Consumentenbond, scoort juist met zijn aanbiedingen als beste. Zowel voor de A-merken, huismerken als verse producten heeft Albert Heijn de meeste aanbiedingen per week. Ook is de gemiddeld 34 procent korting die consumenten daarmee krijgen, de hoogste van alle 9 onderzochte supermarktketens.

1.150 aanbiedingen

Gemiddeld heeft Albert Heijn elke week zo’n 1.150 van de 30.000 artikelen uit het assortiment in de aanbieding. Dat kan per filiaal verschillen, maar ze staan allemaal online. Hoogvliet en Jumbo delen de tweede plaats met 600 aanbiedingen die minimaal één week in de aanbieding zijn. Boni, Deka en Dirk hebben de minste aanbiedingen: ongeveer 300. Jumbo biedt bij alle producten de laagste korting, variërend van 22 tot 25 procent.

Honderden euro’s besparen

Door alleen aanbiedingen te kopen, kunnen consumenten gemiddeld 31 procent besparen op hun supermarktaankopen, becijferde de Consumentenbond. ‘Gemiddeld wordt er per huishouden ruim €90 per week in supermarkten uitgegeven, dus dit kan jaarlijks ruim €1.400 besparing opleveren. Ook als consumenten alleen de dure en lang houdbare producten zoals wasmiddelen, vaatwastabletten en luiers in de aanbieding kopen, scheelt dat al snel honderden euro’s per jaar’, aldus de bond.

De volledige onderzoeksresultaten staan in de Consumentengids van november 2017, die morgen verschijnt, en op de website van de Consumentenbond.

Reageer op dit artikel