nieuws

Diabetes fonds start campagne om suikerreductie aan te jagen

Voedselproductie

Diabetes fonds start campagne om suikerreductie aan te jagen

Het Diabetes Fonds start vandaag met de campagne ‘Halve Maatregelen’. Hiermee wil de organisatie de voedingsindustrie en supermarkten wijzen op hun verantwoordelijkheden, met als doel het suikergehalte in voedingsmiddelen te verminderen en de gezonde keuze voor de consument makkelijker te maken.

Het Diabetes Fonds heeft voor de campagne een 3-puntenplan opgesteld: 30 procent minder suiker in producten; een groter aanbod van gezonde producten en meer schapruimte voor suikerarm én suikervrij.

Suiker in levensmiddelen

Volgens de organisatie is de gemiddelde hoeveelheid suiker in producten de afgelopen jaren niet minder geworden, ondanks beloftes van de voedingsmiddelenindustrie.

Inmiddels heeft de helft van de Nederlanders overgewicht, met een verhoogde kans op het krijgen van ziektes zoals diabetes type 2. Meer dan 1 miljoen Nederlanders hebben inmiddels diabetes type 2 en dat aantal groeit met 1100 per week, gebaseerd op cijfers van het RIVM.

‘Met de campagne Halve Maatregelen willen we dat voedingsindustrie en supermarkten de beloofde maatregelen versneld gaan uitvoeren. Daarnaast zal vanuit de consument met een petitie extra druk op voedingsindustrie en politiek worden uitgeoefend’, aldus Hanneke Dessing, Directeur van het Diabetes Fonds.

Suikerrijke producten

‘Consumenten willen graag gezonder eten, maar het wordt ze niet makkelijk gemaakt. We zien de voedingsindustrie in advertenties goede sier maken met producten die geen of minder suiker bevatten, maar de realiteit is dat ze in de supermarkt vooral de meest suikerrijke producten promoten’.

Misleidende verpakkingen

Misleidende verpakkingen en kleine lettertjes op etiketten maken het voor veel consumenten bovendien nog altijd moeilijk om in één oogopslag te bepalen welke producten veel of weinig suiker bevatten’ aldus het fonds.

Zoete snacks en toetjes

‘De consument staat er alleen voor en komt niet verder dan halve maatregelen, zoals de schappen met zoete snacks vermijden, toetjes delen of sap aanlengen met water’, zegt Dessing, die vindt dat de voedingsindustrie en supermarkten met hele oplossingen moeten komen.

Petitie tegen ongezond voedsel

Het Diabetes Fonds wil met de campagne een helpende hand bieden en is daarom een online petitie gestart. Die dient als signaal tegen het huidige ongezonde en suikerrijke aanbod en moet de industrie dwingen om versneld actie te ondernemen.

Geïnteresseerden kunnen het online verzoekschrift via de website van het Diabetes Fonds ondertekenen. Het wordt op 28 november aangeboden aan de Tweede Kamerleden in Den Haag.

Suiker en diabetes type 2

Een ander doel van de campagne is om de consument bewuster te maken van de zoete verleidingen in het schap en de gevolgen van een te hoge suikerinname.

‘Het is vooral nodig om sneller tot suikerverlaging over te gaan ’, zegt Dessing.

Reageer op dit artikel