nieuws

Vraag naar dierlijke eiwitten stijgt met 45 procent in twintig jaar

Voedselproductie

Vraag naar dierlijke eiwitten stijgt met 45 procent in twintig jaar

Groei van de wereldbevolking, toenemende welvaart, voedselvoorkeuren en beschikbaarheid, zorgen ervoor dat de vraag naar dierlijke eiwitten tussen 2010 en 2035 zal stijgen met veertig tot vijftig procent. De grootste stijging komt op het conto van pluimveelvlees. Dat werd becijferd door de Rabobank. Tijdens het Kip in Nederland evenement van de pluimveesector, in Cinemec in Ede, presenteerde Rabobank-analist Nan Dirk Mulder zijn data.

Behalve de toename in de vraag naar pluimveevlees (65%), is ook de extra vraag naar eieren groot (50%), gevolgd door varkensvlees (40%), rundvlees (30%), en vis (35%). De groei loopt parallel met de economische ontwikkeling van landen en de lokale inkomensgroei, het snelst  in landen in Azië en Zuid-amerika. Negentig procent van de toekomstige vraag komt uit ontwikkelingslanden, waarvan 65 procent uit Azië.  

Plantaardig eten
Nan Dirk Mulder erkent dat ook de vraag naar plantaardige eiwitbronnen als vervangers van vlees groeit en wereldwijd veel aandacht krijgt. ‘Alternatieve proteïnen en de milieubelasting van vlees kunnen wellicht gamechangers zijn op de wereldmarkt van proteïnen, maar vooralsnog maken vleesvervangers minder dan een half procent uit van de totale markt.’

Bewustzijn gezondheid
‘Naarmate de inkomens hoger zijn, zie je dat er meer bewustzijn is rond gezondheid en dat er zorg is over de voedselproductie’, vervolgt Mulder. ‘Dat zien we met name in de Europese regio, de VS en Japan. Hier is het de verwachting dat de groei van de vraag dan ook wat minder hard zal verlopen. Europa draagt zo’n vier procent extra bij aan de vraag naar vlees en eieren.’

Kansen voor pluimvee
De analist laat zien dat Europeanen relatief weinig pluimvee eten ten opzichte van andere regio’s in de wereld. Er is volgens hem nog een lichte groei mogelijk (ca. 1 procent). Daaraan kan bijdragen dat pluimvee het beter doet dan andere vleessoorten als het gaat om de uitstoot van koolstofdioxide. Deze is aanzienlijk groter bij de productie van rund-, varkens-, schapenvlees en kaas. Ook is voor de productie van kip minder water nodig. Nieuwe kipconcepten en productdifferentiatie – iets anders dan alleen het kipfiletje – zorgen voor aansluiting bij de bewuste consument.

Kansen voor de markt
Mulder voorziet een groei van de pluimveesector in Nederland, maar het is volgens hem wel noodzakelijk dat de sector voorop blijft lopen met innovatie, die ook verspreid kan worden naar andere landen en dat de sector een open dialoog voert met de maatschappij. ‘De maatschappij verandert, het is belangrijk pro-actief het debat mee te blijven voeren, in alle openheid’, aldus Mulder.

De bijeenkomst werd georganiseerd door Nepluvi die momenteel de campagne Kip in Nederland voert.

Reageer op dit artikel