nieuws

Mintel: Consumenten vinden textuur voedingsmiddelen steeds belangrijker

Voedselproductie

Mintel: Consumenten vinden textuur voedingsmiddelen steeds belangrijker

De textuur van voedingsmiddelen wordt een steeds belangrijker aspect voor consumenten en bedrijven. Dit blijkt uit Mintel’s Global food and drinks trends 2018.

Voedingsproducten in Europa spelen hierop in door textuurbeschrijvingen toe te voegen aan het product. In 2017 had volgens Mintel’s analyse 20 procent van alle nieuw gelanceerde producten een textuurbeschrijving in tegenstelling tot 17 procent in 2016.

Textuur

Kleur van een product heeft zich in de afgelopen jaren tot belangrijkste aspect van eten gemaakt. Nieuw is dat textuur sinds de afgelopen jaren volgt als belangrijke kwaliteit van voedingsmiddelen.

Zo zou volgens experts van Mintel de sensatie van geluid, gevoel en bevrediging die komt kijken bij nieuwe texturen steeds belangrijker worden voor consumenten en bedrijven. Producten als kauwbare dranken en ijs met knapperige stukjes winnen aan populariteit.

Social media

Mintel geeft aan dat social media een belangrijke oorzaak is voor de toenemende populariteit van textuur.

Nieuwe generaties consumenten vinden het volgens de expertgroep belangrijk dat voedingsmiddelen aandacht trekken. Hierdoor zouden producten die opvallen door hun kleur en textuur het goed doen op social media en dus onder de consument.

Consumentenonderzoek

Een consumentenonderzoek onder tweeduizend mensen gaf aan dat meer dan een op de vijf Europeanen open staat voor voedingsmiddelen met nieuwe texturen. Beschrijvingen van deze hiervan op de verpakking speelt dan ook in op deze consumenten wensen.

Stukjes fruit in thee

In Azië wordt er al langer gespeelt met texturen in voedingsmiddelen. Meer dan de helft van de Chinezen die biscuitjes of crackers eten geeft aan dat een vulling of coating een belangrijke kwaliteit is van het product. Verder geeft ook de helft van Chinese theeconsumenten aan dat ze thee willen proberen met bijvoorbeeld stukjes fruit in de thee.

Reageer op dit artikel