nieuws

Jumbo zet in op food-beleving en gezond eten

Voedselproductie

Jumbo zet in op food-beleving en gezond eten

Supermarkt Jumbo gaat meer nadruk leggen op winkelgemak en het aanbod van lekker en gezond eten. ‘Dat is wat de klanten van Jumbo willen’, zegt de organisatie bij de presentatie van de jaarcijfers. Ook zal Jumbo in 2019 de zogeheten digitale Foodcoach beschikbaar maken voor een breder publiek.

Jumbo gaat de beleving rondom de thema’s gemak, lekker en gezond nadrukkelijker toepassen in haar zogeheten omnichannel strategie. Bij deze thema’s draait het tevens om de beleving van de klant rondom food. Hierom worden de bestaande Jumbovestigingen stapsgewijs verder gemoderniseerd. Zo zijn afgelopen jaar op verschillende locaties verkooppunten voor versbereide maaltijden verschenen.

Foodbeleving
‘Jumbo heeft altijd de focus op de klant gehad en is zo met de wensen en behoeften van de klant meegegroeid,’ zegt Jumbo-CEO Frits van Eerd. ‘Als eerste supermarktketen zijn wij enkele jaren terug in de Jumbo Foodmarkt de heerlijkste verse gerechten gaan bereiden. Met La Place hebben we nog meer culinaire expertise in huis gehaald. De kruisbestuiving tussen Jumbo en La Place is een succes en daarom gaan we dit ook steeds meer benutten in onze reguliere winkels en in Jumbo City. We zetten zo een beweging in van foodretail naar foodbeleving. Alles draait daarbij om gemak, inspiratie en innovatie.’

Food College
Om een en ander verder vorm te geven openen Jumbo en La Place in 2019 gezamenlijk het Jumbo Food College, een kennis- en opleidingscentrum van en voor collega’s van Jumbo en La Place, gericht op innovatie en inspiratie op het gebied van lekker en gezond eten.

Jumbo Foodcoach
Ook zal Jumbo in 2019 de zogeheten digitale Foodcoach beschikbaar maken voor een breder publiek. Deze app wordt momenteel gebruikt door de A-selectiespelers van PSV en de wielrenners van Team Jumbo-Visma. De Jumbo Foodcoach geeft onder meer advies op maat over gebalanceerde voeding en biedt een praktische koppeling met Jumbo.com voor het automatisch bestellen en laten thuisbezorgen van de benodigde ingrediënten.

De overname door Jumbo van receptenplatform Smulweb zal in de loop van 2019 leiden tot een forse uitbreiding van de content over lekker en gezond eten die wordt verspreid via de digitale kanalen van Jumbo.

Snelle groei online
Jumbo geeft aan met bovengenoemde initiatieven te werken aan haar ambitie om de leidende omnichannel-speler op de Nederlandse foodmarkt te worden. Afgelopen jaar hebben steeds meer huishoudens via Jumbo.com en de Jumbo app boodschappen besteld. De sterke focus op online heeft in 2018 geleid tot een forse groei van de omzet uit deze kanalen. Het aandeel online-omzet van Jumbo groeide aan het einde van het jaar door richting 4%. De omzet behaald uit het bezorgen aan bedrijven is zelfs verdrievoudigd in vergelijking met 2017.

Het marktaandeel van Jumbo steeg in 2018 tot 20%. De omzetgroei in 2018 was 9,6%.

Reageer op dit artikel