nieuws

Consument wil verantwoording over hogere prijs biologische producten, aandeel ‘lokavoren’ groeit

Voedselproductie

Consument wil verantwoording over hogere prijs biologische producten, aandeel ‘lokavoren’ groeit

Als biologische producten hoger geprijsd zijn dan reguliere producten, dan willen consumenten steeds vaker een verantwoording voor deze hogere prijs. Ook ethische zaken als dierenwelzijn en eerlijke arbeid worden daarbij betrokken. Het predicaat biologisch alleen is niet meer voldoende. In Duitsland vindt het merendeel van de consumenten het belangrijker dat producten lokaal zijn geproduceerde in plaats van biologisch. Een analist van onderzoeksbureau Mintel ziet een nieuwe trend opkomen, die van de ‘lokavoren’. Een en ander kwam afgelopen week naar voren tijdens de beurs voor biologische producten Biofach die voor de dertigste keer werd gehouden in Neurenberg.

De productie en consumptie van biologische producten zit nog steeds in de lift zo bleek uit de meest recente cijfers die tijdens Biofach werden gepresenteerd. Het aandeel van de biologische productie op het totaal van de landbouwsector groeide met zeven procent in 2017 tot meer dan 12 miljoen hectaren wereldwijd. En sinds 2000 groeide de verkopen van biologische voeding in Europa van zeven procent tot 37 procent.

De groei wordt vooral veroorzaakt door het toegenomen aanbod dat via de supermarkten wordt verkocht, het aandeel dat via speciaalzaken of natuurvoedingswinkels wordt verkocht, groeit ook nog steeds, maar minder hard dan in de supermarkten.

Meer claims met biologisch
Voedsel- en drankanalyst,  Kathya Witham, van onderzoeksbureau Mintel, die tijdens de Biofach, cijfers presenteerde over trends bij consumenten, bevestigt de groei van het aandeel biologisch op de Europese markten. In 2018 had zestien procent van alle nieuwe dranken en voedingsmiddelen een claim over biologisch, terwijl dat tien jaar eerder slechts 7 procent was.

‘De ogen zijn gericht op biologisch’, zegt Witham. ‘Voedselveiligheid, de natuurlijke omgeving en een goede gezondheid, voeden de vraag naar meer biologische producten. Er komen jaarlijks meer gecertificeerde producten bij. Op wereldschaal kunnen we Europa zien als een “biologisch powerhouse”. In de afgelopen tien jaar is het aantal innovaties in Europa ten opzichte dat van andere werelddelen enorm gegroeid.’

Afwezigheid van nasties
Ook constateert zij dat het percentage consumenten dat wel eens of vaker per week biologisch koopt, is gegroeid. ‘En meer dan ooit zijn mensen bereid daarvoor een hogere prijs te betalen’, zegt zij. In landen als Frankrijk, Spanje, Italië, Duitsland en Polen is dertig procent van de bevolking bereid meer te betalen voor biologische producten. ‘Dat is een van de drijvers voor de ontwikkeling van de sector’, aldus Witham. ‘De belangrijkste reden om biologisch te kopen is de afwezigheid van “nasties”, consumenten vermijden meer dan ooit producten waarin niet-natuurlijke grondstoffen of mogelijk reststoffen zitten, zoals pesticiden, hormonen, chemicaliën, additieven of producten die genetisch veranderde bestanddelen bevatten.’

Biologisch gezonder
Volgens de Mintel-analist koopt den derde van de Europese consumenten biologisch omdat ze denken dat dit gezonder is. ‘Het gaat om een perceptie-halo van gezondheid dat ontstaat door een clean label’, zegt Witham. ‘Tergelijkertijd stellen steeds meer consumenten de vraag (meer dan zestig procent) wat het wetenschappelijke bewijs is achter de claim dat biologische levensmiddelen gezonder zijn dan niet-biologische producten. Sinds consumenten kritischer zijn geworden op de voesel- en drinkindustrie is dat ook gaan gelden voor de biologische sector. Als niet duidelijk is waarom een product gezonder is, gaan mensen steeds meer op zoek naar de waarheid achter de reden waarom het een gezonder is dan het ander. Ze willen weten waar het vandaan komt, hoe veilig het geproduceerd is, waarom het duurder is dan een regulier product.’

Holistische aanpak
Hoewel voedselveiligheid en ‘free from’ nog steeds een belangrijke drijfveer is voor consumenten om biologische producten te kopen, neemt de Mintel-onderzoeker ook een trend waar dat consumenten steeds holistischer naar hun gezondheid en voeding kijken. ‘Het predicaat “Biologisch” alleen is niet meer voldoende. Een biologisch keurmerk word steeds meer een onderdeel van andere eigenschappen die aan producten moeten hangen, zoals veganistisch, glutenvrij of ethische eigenschappen waarin rekening gehouden is met dierenwelzijn en een milieuvriendelijke verpakking. Met name in Spanje en Italië is meer dan zestig procent van de consumenten in de veronderstelling dat biologische producten gepaard moeten gaan met dierenwelzijn. En in Duitsland geeft 77 procent van de ondervraagden aan dat ze lokaal geproduceerd voedsel belangrijker vinden dan de claim of het biologisch is of niet. Er is een trend gaande waarin steeds meer “lokavoren” opkomen.’

Thema gezondheid
Tijdens Biofach stond het thema gezondheid dit jaar centraal. Tijdens het aanpalende congresprogramma gingen voedingsdeskundigen in op de vraag of biologische producten gezonder zijn dan reguliere. In de tweede editie van Voeding Nu wordt hier dieper op ingegaan.

Reageer op dit artikel