nieuws

Tonijn in top 3 van favoriete vissoorten, kennis erover beperkt

Voedselproductie

Tonijn in top 3 van favoriete vissoorten, kennis erover beperkt

De kennis over tonijn onder de Nederlandse visliefhebbers is beperkt. Duurzaamheid van tonijn wordt wel belangrijk gevonden, maar er bestaat nogal wat onzekerheid over wanneer tonijn wel of niet duurzaam is. Dat komt naar voren in de Nationale Tonijn Enquête die de Marine Stewardship Council (MSC) in maart liet uitvoeren door onderzoeksbureau Motivaction.

In het onderzoek is de kennis en het gedrag van consumenten over tonijn nagegaan. Tonijn staat op de tweede plaats van de favoriete en meest gegeten vissoorten in Nederland, vooral uit een blikje. Op plek een staat zalm en op drie haring. Nederlanders kiezen voor tonijn vanwege de lekkere smaak (72%), omdat tonijn gezond is (63%) en makkelijk te bereiden (40%).

Duurzame tonijn
Duurzaamheid wordt door 68 procent van de ondervraagden belangrijk gevonden, maar in de winkel weten consumenten vaak niet zo goed waar ze op moeten letten als ze duurzame vis willen kopen (41%). Eveneens 68 procent van de Nederlanders vindt het lastig om zelf te bepalen wanneer een visproduct wel of niet duurzaam is.

Overbevissing
Het voorkomen van overbevissing wordt het meest genoemd als factor voor duurzaamheid. Volgens de MSC-enquête is er grote twijfel over waar de tonijn eigenlijk wordt gevangen. Twee op de drie viseters is niet bekend met de verschillende soorten tonijn.

MSC-keurmerk

Keurmerken vormen voor veel consumenten een houvast voor duurzaamheid bij de aankoop. MSC is het meest bekende keurmerk en wordt als betrouwbaar gezien, maar veel consumenten blijken MSC tot nu toe alleen van naam te kennen. ‘Goede bedoelingen ten opzichte van een duurzame tonijnconsumptie zijn er dus zeker in Nederland’, zegt de MSC-organisatie. ‘Maar kennisgebrek en onzekerheid staan deze intenties op de winkelvloer vaak in de weg. Erkend advies kan ondersteuning bieden.’

Mannen en vrouwen en tonijn
In het onderzoek komt verder naar voren dat mannen over het algemeen iets meer over tonijn en keurmerken weten dan vrouwen. Hoewel ze meer over de onderwerpen weten, hechten ze minder waarde aan duurzaamheid, labels en keurmerken. Ze baseren hun keuzes meer op wat ze lekker vinden en op kwaliteit van de vis.

Vrouwen prijsbewuster
Vrouwen zijn iets prijsbewuster en kiezen minder snel voor verse of bevroren tonijn dan mannen. Ze hechten algemeen meer waarde aan keurmerken en hebben er ook meer vertrouwen in. Prijs is voor vrouwen vaker een drempel om duurzame vis te kopen. Vrouwen hebben een grotere informatiebehoefte en zouden graag meer willen weten op wat ze moeten letten bij de aankoop van duurzame vis in de supermarkt of viswinkel.

Sinds 2016 is 2 mei door de Verenigde Naties als Internationale Dag van de Tonijn bestempeld.

Reageer op dit artikel