nieuws

Vivera gaat op plantaardige voet door

Voedselproductie

Na de verkoop van Enkco stort Vivera Foodgroup zich volledig op plantaardige producten. Vivera gaat daarom investeren in productontwikkeling en productie.

Vivera gaat op plantaardige voet door

Van Loon Group nam koelverse en diepgevroren vleesspecialist Enkco over, waardoor Vivera, Culifrost en Dutch Tofu Company overbleven. Vivera Foodgroup denkt door de toegenomen focus op de plantaardige markt beter te kunnen inspelen op de enorme groeimogelijkheden.

Investeringen

“Als een van de eerste bedrijven in de wereldwijde vleesindustrie nemen we definitief afscheid van vlees”, zegt Willem van Weede, directeur van Vivera Foodgroup. “Wij richten ons vanaf nu alleen nog maar op plantaardige voedingsmiddelen.”

“Plantaardige voeding verovert de wereld, steeds meer consumenten overal ter wereld ontdekken dat deze net zo smaakvol kunnen zijn als echt vlees en veel voordelen hebben. Als gevolg van de verkoop kunnen we op een grotere schaal investeren en zodoende de snelle internationale groei van Vivera nog veel meer gestalte gaan geven in de komende jaren”, aldus Van Weede.

“Dit betreft een investering van meerdere miljoenen euro’s. Er wordt gewerkt naar verdubbeling van de capaciteit en output van alle bestaande productie competenties en tevens toevoegingen van nieuwe technologieën en daarbij behorende producten.”

Krappe arbeidsmarkt

Voor de productiecapaciteitsgroei en productontwikkeling zijn mensen nodig. Gelijk vele bedrijven wil Vivera onder andere bekwaam operationeel, logistiek/SC en technische personeel. “Goed gekwalificeerd personeel is schaars. Gelukkig merken wij dat veel mensen graag deel willen maken van de belangrijke verduurzaming die met vegaproducten bewerkstelligd kan worden”, zegt Van Weede.

“Wij streven hierbij naar een goede balans in ontwikkelen van onze bestaande mensen,” vervolgt Van Weede. “Daarbij zal over de komende anderhalf jaar het overgrote deel van het personeelsbestand van Enkco-productie naar Vivera overkomen.” Het gaat hier om een groot deel van de honderd werknemers van Enkco.

Ontwikkelingsuitdagingen

Tijdens de ontwikkeling van nieuwe producten zijn er altijd wat knelpunten. “Het ontwikkelen van nieuwe technologieën en inzetten van technologieën kost doorlooptijd en capaciteit van mensen”, vertelt Van Weede.

“Deze beide aspecten zijn belemmerende factoren. Daarna kost het ook tijd om nieuwe succesvol op de markt te krijgen.”

Europese populariteit

Van Weede geeft aan dat productontwikkeling en capaciteitsgroei even belangrijk zijn voor Vivera Foodgroup. “Vergroting van de productiecapaciteit is belangrijk om in te kunnen blijven spelen op de snelle groei in de markt van plantaardige producten. Vivera is een merk dat in grote delen van Europa erg populair is en sneller groeit dan het marktgemiddelde.”

“De ontwikkeling van nieuwe producten is net zo belangrijk: nieuwe producten zijn voor consumenten erg belangrijk, zowel in de zin van bijvoorbeeld nieuwe ingrediënten voor bestaande producten als de introductie van geheel nieuwe producten”.

Reageer op dit artikel