nieuws

Startups ontwikkelen zuiveleiwitten via fermentatie

Voedselproductie

Dranken van noten en zaden zijn populair bij consumenten. Deze populariteit zorgt ervoor dat melkproducenten gaan innoveren in hun categorie. Ze richten zich met name op dierenwelzijn. Daarnaast richten startups zich ook op de productie van zuivel via fermentatie.

Startups ontwikkelen zuiveleiwitten via fermentatie

Alpro, in 2016 ingelijfd door melkproducent Danone, is in Europa groot in de categorie zuivelalternatieven. Havermelk van het Zweedse bedrijf Oatly, is ook zo een grote in deze categorie.

Deze conclusie trok Innova Market Insights in VMT ook al:

Ook de markt voor plantaardige alternatieven voor zuivel is groeiende door de consumenteninteresse in gezondheid, duurzaamheid en ethiek. Naast alternatieven voor zuiveldranken zijn er in het gefermenteerde productsegment – bijvoorbeeld yoghurt en kaas, desserts, ijs en koffiemelk – steeds meer plantaardige varianten te vinden. 

Alternatieven voor zuivel is de grootste categorie met 7% van de wereldwijde introducties in 2017. Steeds vaker worden voor zuivelalternatieven andere grondstoffen gekozen soja. Granen zoals rijst, haver en gerst worden steeds vaker gebruikt. Noten zijn ook populair: met name amandel, hazelnoten, cashew, walnoten en macadamia, net als minder gangbare opties zoals lupine, hemp en lijnzaad.

 

Melkproducenten reageren op populariteit plantaardig

Deze populariteit zorgt ervoor dat melkproducenten gaan innoveren in hun categorie. Ze richten zich met name op dierenwelzijn.

Zo lanceert de Amerikaanse producent van Griekse yoghurt Chobani onlangs een ‘Milk matters’ programma om ‘transparantie te vergroten in de zuivelindustrie.’ Volgens Hamdi Ulukay, ceo van Chobani zijn zuivelboerderijen de ruggengraat van de samenleving, maar is het huidige model kapot. “Daarom hebben consumenten veel vragen waaronder de behandeling van de dieren, van de medewerkers en van de grond.” Milk matters bestaat uit zes pijlers: welzijn van de medewerkers, dierenwelzijn, lokale grondstoffen, investeren in de samenleving, vrijheid en flexibiliteit voor zuivelboerderijen en milieubewustzijn.

In Nederland is er een vergelijkbaar systeem: Op weg naar PlanetProof. FrieslandCampina was de eerste op de markt met melk die aan het schema van Milieukeur voldeed. Melkveehouderijen werken samen met zuivelondernemingen aan het verbeteren van natuur, klimaat en dierenwelzijn. Voor klimaat betekent dat bijvoorbeeld het gebruik van duurzame energie en minder CO2-uitstoot, voor natuur minder bestrijdingsmiddelen en meer ruimte voor bloemen en insecten en voor de koe bijvoorbeeld massageborstels, eigen ligbedden en weidegang.

Ook Danone speelt in op deze trend en heeft een alliantie gevormd met onder andere DSM: Farming for generations. Het samenwerkingsverband wil de komende drie jaar informatie verzamelen waarmee zuivelboerderijen duurzamer kunnen opereren. De alliantie heeft als doel om duurzame oplossingen te identificeren, op te schalen en de kennis te delen in de keten. Aspecten zijn onder andere diervoeder, ideale voorplanting, melkproductie, verminderen van gassen, en een gezond en stressvrij leven voor de koeien. Het project begint met 25 zuivelboerderijen in de Verenigde Staten, Europa en Rusland.

Zuivel via fermentatie

Een andere trend die te merken is op de zuivelmarkt is startups die melkeiwitten produceren via fermentatie. Onlangs was de Amerikaanse startup Perfect Day in het nieuws omdat ze vegan ijs hadden gelanceerd gemaakt van zuiveleiwitten gemaakt via fermentatie. Voor de productie van dit plantaardige eiwit gebruikt Perfect Day de fermentatie van microflora. Er worden genen, die belangrijk zijn voor het produceren van melkeiwitten, toegevoegd aan de schimmel Trichoderma. Daarna fermenteert deze schimmel suiker tot wei-eiwit en caseïne. Dit geeft voedingsmiddelen de voedingswaarde, textuur en smaak van conventionele zuivel, volgens Perfect Day.

Zo is er ook Legendairy Foods, een startup die via fermentatie melkeiwitten maakt. Motif Ingredients volgt ook dezelfde weg en ontwikkelt eiwitten uit melk, ei en vlees via fermentatie. New Culture uit Nieuw-Zeeland ontwikkelt mozzarella met melkeiwitten die via microbiële fermentatie worden geproduceerd. De startup denkt dat plantaardige kazen nog veel textuur en smaak missen vergeleken met de echte variant.

Reageer op dit artikel