nieuws

NBC: Consumptie van brood stijgt weer

Voedselproductie

Voor het eerst in tien jaar stijgt de broodconsumptie. Dit blijkt uit de actuele cijfers van het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC). Het imago van brood is sterk verbeterd blijkt uit de broodenquête.

NBC: Consumptie van brood stijgt weer

De stijging van het broodvolume in de eerste helft van 2019 is 3,5 procent in vergelijking met dezelfde periode in 2018. Het NBC meet elk jaar samen met onderzoeksbureau GfK het imago rondom brood in de Broodenquête. Uit de enquête kwam naar voren dat smaak, voedingswaarde en de hoeveelheid voedingsstoffen in brood de hoofdzakelijke reden is voor het consumeren van brood.

Gedrag van de consument verandert

‘Nederlanders eten steeds meer brood, niet alleen binnenshuis maar ook buitenshuis’, zegt Bart Dobbelsteen, algemeen directeur van bakkerij Goedhart Holding. ‘Brood wordt onder andere gegeten tijdens de lunch, tussendoor maar ook bij de borrel en het diner.’

NBC ziet ook groei in het aantal verkooppunten. In drie jaar tijd is het aantal lunchrooms en broodzaakjes toegenomen met 25 procent, totaal zijn dat er nu 3500. Dit komt volgens het NBC onder andere door jongeren die steeds vaker buiten de deur eten.

Schijf van Vijf

Naast dat het imago is verbeterd, is brood positief in de media verschenen. ‘Brood uit Europa – Goed Verhaal’ is een campagne gerealiseerd met steun van de Europese Unie. Ook is volkorenbrood terug te vinden in de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum.

 Het NBC verwacht dat het broodvolume de komende jaren blijft stijgen. Over heel 2019 gezien verwachten ze dat de totale stijging tussen de twee en vier procent zal liggen.

Reageer op dit artikel