nieuws

Martonderzoeker Nielsen: ‘Consument op zoek naar gezondere opties’

Voedselproductie

Een veranderende consumenten- en marktvraag hebben in het afgelopen jaar geleid tot een suikerafname in Nederlandse supermarkten. In totaal gaat het om 7,6 miljoen kilo suiker, een reductie van 8 procent in het segment frisranken, waters en sappen (FWS).

Martonderzoeker Nielsen: ‘Consument op zoek naar gezondere opties’

De berekening is gemaakt door data-analyse bureau Nielsen. Volgens de marktonderzoeker zijn de Nederlandse retailers en fabrikanten in de frisdrankensector de stuwende krachten achter de daling. ‘De consument is op zoek naar gezondere opties’, aldus Nielsen.

Verandering receptuur

Bijna 30% van de suikerreductie komt voort uit verandering van receptuur, concludeert Nielsen. Daar komt bij dat nieuw geïntroduceerde producten gemiddeld 13% minder suiker bevatten. Vanuit elk segment is er een bijdrage aan de suikerreductie.

Fruitwaters

Fruitwaters zijn verantwoordelijk voor bijna 25% van de totale suikerreductie. Deze reductie wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door de dalende volumetrend.

Promoties

Omdat meer dan 20% van het FWS-volume wordt verkocht met promotie, is promotie ook een middel om het consumptiepatroon te beïnvloeden, zegt Nielsen. ‘Kijkend naar de samenhang tussen het gemiddelde aantal gram suiker per liter versus het percentage volume verkocht met promotie, kan een link gevonden worden. Op basis van 16 segmenten, lijken consumenten, fabrikanten en retailers op de goede weg te zitten. Hoe hoger het aantal gram suiker per liter, des te lager het percentage volume verkocht met promotie’, aldus de marktonderzoeker.

Siropen

In de categorie siropen ziet Nielsen soortgelijke ontwikkelingen. Het volume aandeel 0%-suiker siropen stijgt namelijk aanzienlijk. In 2 jaar tijd stijgt het volume aandeel van 14.2% naar 22%.

Promotie siropen

Naast de toename van het volume aandeel, is ook het volume 0%-suiker siropen gestegen met bijna 60% ten opzichte van 2 jaar terug. Een andere gelijkenis met FWS is het relatief hoge percentage volume verkocht met promotie. Dit ligt voor 0%-suiker siropen ruim hoger dan de overige siropen. Dit betekent dat consumenten bovengemiddeld inhaken op 0%-suiker siropen bij promoties.

Samenvattend concluderen de analisten van Nielsen dat:

  • 7.6 miljoen kilo minder suiker via FWS door de consument genuttigd werd
  • 30% van de suikerreductie voortkomt uit receptuur aanpassingen
  • Introducties gemiddeld 13% minder suiker bevatten dan de producten die van het schap verdwenen
  • Minder suikerhoudende segmenten hogere percentages volume met promotie verkopen
  • 0%-suiker siropen ook een hoger percentage volume met promotie hebben

 

‘Het bovenstaande geeft weer dat consumenten reageren op de inspanningen van fabrikanten en retailers om de hoeveelheid suiker in deze categorieën te verminderen’, zegt Nielsen. ‘Het gekozen pad is nog niet voltooid, maar laat zeker positieve ontwikkelingen zien. Voor fabrikanten en retailers die nog geen gezondere opties aanbieden of promoten, zijn er kansen omdat de Nederlandse consument steeds meer op zoek gaat naar gezondere opties.’

Wil je meer weten over gezonde productontwikkelingen? Kom dan naar de workshop over productontwikkeling op het Voeding Nu Jaarcongres op 26 november.

Diëtisten werken vaak volgens de Schijf van Vijf, maar in hoeverre volstaan de klassieke richtlijnen nog? Welke nieuwe diagnose- en behandelmogelijkheden kunnen diëtisten, gewichtsconsulenten en leefstijlcoaches meenemen in hun adviezen?

Tijdens dit nieuwe jaarevenement van Voeding Nu op dinsdag 26 november 2019 bereiden we je voor op de toekomst van het voedingsadvies en de rol die diëtisten en andere voedingsdeskundigen hierin vervullen.

Bekijk het programma

Meld u direct aan

Reageer op dit artikel