Duurzaam doorpakken

31 oktober 2023 Esmee de Winter
Bij het overschakelen naar duurzame verpakkingen is het niet altijd duidelijk welke verpakking het meest geschikt is voor de vereisten van het product. Rob van Wezel (22) bedacht een adviesdienst - WeScaleUp - om bedrijven bij deze keuze te helpen. 

Via mijn opleiding Food Innovation aan de HAS heb ik mijn adviesdienst ontwikkeld. Ik help bedrijven de beste duurzame verpakkingsoptie te vinden voor hun product, klanten en de planeet. Ik ben net afgestudeerd en dankzij vier jaar studie-ervaring kan ik nu nauw met klanten samenwerken om de best mogelijke oplossing te bieden. Iedereen is wel met duurzaamheid bezig, maar het tempo ligt helaas niet zo hoog. Je ziet dat efficiëntie en snelheid in het verleden een grote rol speelden, maar ik denk dat de komende jaren duurzaamheid steeds belangrijker gaat worden. Dat biedt kansen voor mijn onderneming, maar ook andere bedrijven die zich bezighouden met duurzaamheid.” 

“Tijdens stages en in de markt merkte ik dat er echt wel een drang is om duurzamer te verpakken. Niet alleen door nieuwe wetgeving maar ook vanuit de consument. Ik had het idee om over ongeveer tien jaar een adviesdienst in duurzaam verpakken op te zetten, en dat ik eerst werkervaring op ging doen. Toen kwam ik bij de specialisatie   
‘Betekenisvol Ondernemen’ en dacht ik: waarom doe ik het niet gewoon nu?”

“Ik help vooral startende en mkb-bedrijven die de kennis en tijd zelf niet hebben. Ik help met het beoordelen van de SUP-wetgeving, bij het beoordelen en adviseren van recyclebaarheid en geef uitleg. Ik doe het werk momenteel nog alleen, maar ik spar wel graag met gelijkgestemden. Op de langere termijn zou ik graag samenwerken met collega’s en een creatief kenniscentrum opzetten op het gebied van duurzaam verpakken. Over vijf jaar wil ik graag eigen duurzame verpakkingen ontwikkelen en deze aanbieden op de markt, vooral het onderzoek hiernaar vind ik interessant.” 

In EVMI laten we de nieuwe generatie aan het woord. Wat is hun kijk op de toekomst van de voedingsmiddelenindustrie? Welke bijdrage willen zij leveren? 
Dit artikel verscheen eerder op: Evmi

Altijd op de hoogte blijven?