Alimentaria&Hostelco 2024: het niet te missen evenement voor de voedingssector

19 december 2023 Partner content Alimentaria & Hostelco

 

BEDRIJFSINFORMATIE | Alimentaria, 's werelds toonaangevende beurs voor voedingsmiddelen, dranken en foodservice, keert van 18 tot 21 maart 2024 terug naar de Gran Via de Fira de Barcelona. Alimentaria werd opgericht in 1976 en is in de afgelopen 47 jaar uitgegroeid tot een belangrijk evenement voor 's werelds belangrijkste spelers en professionals in de voedingsmiddelenindustrie. Samen met Hostelco wordt de Alimentaria&Hostelco beurs gepositioneerd als het benchmark business platform, waar horeca en grootschalige distributiekanalen samenkomen. 

Gedurende vier dagen brengt Alimentaria&Hostelco 3.200 exposerende bedrijven uit meer dan 60 landen samen op een totale oppervlakte van 100.000 vierkante meter. De beurs biedt een uitzonderlijke omgeving waar bezoekers partners kunnen ontmoeten, nieuwe trends en producten kunnen ontdekken en van gedachten kunnen wisselen met toonaangevende experts uit de branche.

Groeiende internationale deelname

Met nog drie maanden te gaan tot de 2024 editie van Alimentaria&Hostelco hebben de boekingen voor expositieruimte door internationale bedrijven de verwachtingen van de organisatie overtroffen, met een stijging van meer dan 15% ten opzichte van het vorige evenement. De loyaliteit van de exposanten is ook opmerkelijk: 53% van de bedrijven die in 2022 deelnamen, herhaalden dit jaar hun deelname.

Italië is opnieuw koploper wat betreft internationale deelname aan de beurs, zowel wat betreft ruimte als aantal bedrijven, gevolgd door China en Turkije. De editie van 2024 zal een toename zien in de deelname van Aziatische bedrijven, in het bijzonder die uit China en Taiwan, die in 2022 niet aanwezig waren vanwege Covid-19 beperkingen, en die dit jaar de ruimte die voor elk land is voorzien respectievelijk verdubbelen en verdrievoudigen. 

Alimentaria&Hostelco verwacht ook meer dan 100.000 vakbezoekers te verwelkomen, waarvan 23% internationaal zal zijn, voornamelijk uit Nederland, Italië, Frankrijk, Portugal en Duitsland. Zuid-Korea staat ook in de top tien van niet-Europese landen die op het evenement vertegenwoordigd zijn.

Sterke Nederlandse aanwezigheid 

Met nog iets meer dan drie maanden te gaan tot Alimentaria&Hostelco 2024 staat Nederland in de top 10 van landen die de meeste exposantenruimte op de beurs hebben gecontracteerd (421 m2). Ongeveer tien Nederlandse bedrijven zullen aanwezig zijn, voornamelijk in de sectoren Intercarn (waaronder Vandrie Group, Ameco, FN Global Meat en Jan Zandbergen) en Grocery Foods (Nutland en Trading Organic Agriculture). 

Bovendien stond Nederland tijdens de laatste Alimentaria&Hostelco in april 2022 op de vierde plaats in Europa wat betreft het aantal bezoekers aan de beurs en de organisatoren bevestigen graag de grote interesse van Nederlandse professionals in wat de beurs te bieden heeft. Voor de editie 2024 heeft Alimentaria Nederland opgenomen in de top 10 van meest interessante bezoekende landen en 20 Nederlandse inkoopbedrijven uitgenodigd om de beurs te bezoeken als onderdeel van het Hosted Buyers programma. 

Nederland was de achtste belangrijkste bestemming voor de Spaanse export van eten en drinken in het eerste kwartaal van 2023, met een waarde van 531,69 miljoen euro, een stijging van 9,74% ten opzichte van dezelfde periode in 2022. De belangrijkste geëxporteerde productcategorieën waren fruit en groenten in blik, gevolgd door vlees en vleesproducten.

Inzet voor duurzaamheid en innovatie 

Een van de belangrijkste uitdagingen voor de sector in de komende jaren is innovatie en duurzaamheid. Alimentaria&Hostelco zal, als vlaggenschip van het evenement, doorgaan met het promoten van initiatieven die al in gang zijn gezet, zoals Towards Zero Waste, dat helpt bij het toepassen van maatregelen op de show om ecologische en sociale duurzaamheid te garanderen, in lijn met de Sustainable Development Goals (SDG's) van de VN. Daarnaast zal een van Alimentaria&Hostelco's Innoval-prijzen, die worden uitgereikt aan de meest innovatieve producten in de sector, specifiek worden toegekend aan het meest duurzame product op de beurs.

Op het gebied van innovatie hebben bezoekers van Alimentaria&Hostelco toegang tot een programma vol activiteiten in de Alimentaria Hub. Deze verspreidings- en netwerkruimte neemt een centrale plaats in op de beurs en zal opnieuw dienen als observatorium voor trends in de sector op uiteenlopende gebieden als R&D&I en merkwaarde, voeding, gezondheid en welzijn, internationalisering, retail, marketing en communicatie, en 360-graden duurzaamheid. 

Focus op de Horeca

Een van de nieuwe kenmerken van de editie 2024 is de samenwerking tussen Hostelco en Restaurama, dat zijn positie als het toonaangevende internationale evenement voor de horeca verstevigt. Er komen nieuwe zones voor koffie, bakkerij en patisserie, met een selectie van producten en apparatuur en een uniek activiteitenprogramma, evenals The Horeca Hub. The Horeca Hub zal een breed scala aan voorstellen presenteren gericht op het aanpakken van de belangrijkste uitdagingen van de sector, namelijk innovatie, digitalisering, klantervaring, AI, duurzaamheid, het aantrekken en behouden van talent en differentiatie. 

De Horeca Hub zal ook live kookworkshops, proeverijen, interviews en conferenties aanbieden voor professionals in de sector. Mis onder andere de wedstrijd "Chef en Ober van het Jaar" en de Spaanse finale van het wereldkampioenschap Napolitaanse pizza niet.

Aanbod gebieden

Dit jaar heeft Alimentaria&Hostelco de indeling van de expositieruimtes op Alimentaria Trends gereorganiseerd, zodat de sectoren Organic Foods en Fine Foods, die vorig jaar al aanwezig waren op de beurs, nu de status van volwaardige sectoren hebben. 

De FoodTech-sector, die al in 2022 werd gepresenteerd, krijgt ook zijn eigen gedifferentieerde ruimte en breidt zijn aanbod van interdisciplinaire technologische oplossingen voor de voedingsmiddelen- en drankenindustrie uit.

Ten slotte zal Alimentaria&Hostelco worden gestructureerd in acht sectorale shows: de "veteranen"-shows Intercarn, Restaurama, Interlact, Expoconser en Snacks, Biscuits & Confectionery, evenals de nieuwe shows Coffee, Bakery & Pastry, Organic Foods en Fine Foods. Deze sectoren worden aangevuld met de transversale sectoren Grocery Foods (consumentenproducten), International Pavilions en Lands of Spain (waarin de regio's en autonome gemeenschappen van Spanje samenkomen), evenals Alimentaria Trends, dat de snelgroeiende sectoren Vegan Foods, Free From (allergeenvrij voedsel), Halal Foods, Functional Foods en Food Tech omvat.

Altijd op de hoogte blijven?