Mindful kauwen en mindful staken

attachment-Annemarie-Delnoij-3

Mindfulness – een inmiddels bekende term bij velen. Mindfulness is ook een aspect dat terug te vinden is in dieetadviezen. Wees je bewust van wat je eet, eet rustig en kauw goed, zittend aan tafel. Deze praktische invulling van mindfulness is zo gek nog niet.

Onderzoek wees uit, dat door 15 tot 35 keer op een hap te kauwen je zo’n 30% minder eet. Hoe? Je geeft je lichaam de kans om de signalen vanuit je spijsvertering om te zetten in ‘een gevoel van vol zitten’, je kunt dan stoppen met eten ook al ligt er nog wat op je bord. Eet je té snel? Dan krijg je dat gevoel te laat, als je bord al leeg is. Mooi dat mindfulness, bewust omgaan met voeding, direct zoveel positief effect heeft.

Even stilstaan door te staken

Ik pas mindfulness ook toe op andere vlakken. Ik stond laatst heel bewust stil bij de invulling van mijn beroep. Waar sta ik nou eigenlijk en gaat dit de kant op die ik wil? Soms is het gemakkelijk om op de sneltrein te blijven zitten, spreekuren te draaien en maar door te gaan.

Er is echter onrust – en niet alleen bij de diëtisten. Daarom stonden we samen met fysiotherapeuten, oefentherapeuten, ergotherapeuten en logopedisten stil bij de toekomst van ons vak. En in het bijzonder onze positie ten opzichte van zorgverzekeraars en de zorg die we onze cliënten kunnen bieden. En dat is lang niet altijd de juiste zorg. Het schort aan tijd die de cliënt kan declareren. Doordat steeds meer van onze werkzaamheden niet vergoed worden, schort het ook aan de tijd om de kwaliteit van de zorg te kunnen waarborgen.

Dat stilstaan deden wij 3 juli tijdens een staking in Den Haag. Dat wij stilstaan bij onze positie heeft helaas niet direct positief effect zoals bij het goed kauwen op je eten. Tijdens het debat in de Tweede Kamer werd vooral veel gepraat maar toezeggingen bleven uit.

De overeenkomst tussen cliënt èn diëtist

En word ik daar soms moedeloos van als er weer een half jaar voorbij gaat zonder dat er iets is bereikt? Ja natuurlijk. Maar dan focus ik weer op wat er zo belangrijk is en dan ga ik weer vol goede moed verder.  Want niks doen is geen optie. Soms moeten ook wij een lange adem hebben en onze wilskrachtspier trainen.

Eigenlijk net zoals we dat met regelmaat aan onze cliënten adviseren. Verandering komt namelijk niet van vandaag op morgen, maar wel door vallen en opstaan, je bewust te zijn van wat je wilt bereiken en vooral waarom dat zo belangrijk is. En natuurlijk door heel veel wilskracht.

Meer over
Lees ook
Van ARFID  tot orthorexia

Van ARFID tot orthorexia

Niet willen eten. Te veel eten of bepaalde types voedsel links laten liggen vanwege de kleur of textuur, in praktijk Gezond Leven Diëtisten van Berdien van Wezel kloppen mensen aan met verschillende voeding-gerelateerde problemen. Soms levert dit zoveel belemmeringen op voor het dagelijks functioneren dat gesproken kan worden van een eetstoornis.

Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

Column: Actieve herinneringen

Column: Actieve herinneringen

Uit Voeding Nu 3: Column van Michelle Vrij. Het zijn rare tijden! Al meer dan een jaar hebben we te maken met maatregelen die ons door het coronavirus worden opgelegd. Gelukkig worden we eens in de zoveel tijd bemoedigend toegesproken door demissionaire minister-president Mark Rutte. Helaas liet zijn geheugen hem in de steek en...