‘Aangeven van calorieën beïnvloedt keuze niet’

attachment-ObeseFamilyinFrontofFastFoodRestaurant

Het heeft geen effect om het aantal calorieën op een menu te zetten. Dit meldden onderzoekers van de universiteit in New York.

 

Fastfood restaurants in Amerika zijn sinds kort verplicht het aantal calorieën op hun menu’s zetten. De wetenschappers onderzochten of het aangeven van calorieën effect had op het aankoopgedrag van jongeren of ouders die eten voor hun kinderen kopen.

 

Wet invoeren

De Amerikaanse president Obama wil een gezondheidswet opstellen dat het aangeven van het aantal calorieën op menu’s verplicht. Deze wet moet er komen om overgewicht te reduceren, wat één van de grootste gezondheidsproblemen is in de Verenigde Staten. Het stadsbestuur hoopt dat als consumenten beter geïnformeerd zijn, ze betere keuzes zullen maken.

 

Beter geïnformeerde consumenten

Onderzoekers van de universiteit van New York wilden zien hoe effectief de wet was bij ouders en jongeren en of ze beter nadachten voordat ze iets bestelden met veel calorieën. Het onderzoeksteam verzamelde recepten van de restaurants en observeerde ruim 420 ouders en jongeren bij fastfood restaurants voor en na de invoering van het aantal calorieën.

 

Smaak

Na het invoeren van de calorieën gaf bijna 60 procent van de jongeren aan dat ze de informatie over de calorieën hadden gezien en nog geen 10 procent stelde dat dit hun keuze beïnvloedde. Kinderen en jongeren gaan bij het beslissen van hun menu af op de smaak. ‘We zagen geen verandering in het aantal calorieën voor en na de invoering’ aldus dr. Brian Elbel, onderzoeker van de universiteit van New York. ‘We hebben ook geen veranderingen gezien in het aantal calorieën die ouders kozen voor hun kinderen.’

 

Calorieën

Het eten dat de jongeren zelf kochten, bevatte gemiddeld 725 calorieën per maaltijd. Het aantal calorieën van de maaltijd dat ouders voor hun kinderen kochten, kwam rond de 460 calorieën. Elbel gaf aan dat het onderzoek niet groot genoeg was om te voorspellen hoe het aangeven van calorieën zal gaan werken als de nieuwe gezondheidswet er komt.

Meer over
Lees ook
Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...