‘Belgische diëtistenvereniging onder vuur door suikercampagne’

attachment-Advertentie-Humo

De Vlaamse Beroepsvereniging van Voedingskundigen en Diëtisten (VBVD) is deze week onder vuur komen liggen in de Vlaamse publieke opinie. Oorzaak is een campagne over suiker die mede gefinancierd werd door Coca-Cola.

De publieke commotie ontstond nadat het populair-wetenschappelijke tijdschrift EOS in België berichtte dat de informatiecampagne van de VBVD over suiker gefinancierd is door Coca-Cola. De voorzitter van de vereniging, Dirk Lemaître, ziet de financiering voor de mediaruimte als mogelijkheid om zijn beroepsorganisatie onder de aandacht te brengen. Zowel hij als vertegenwoordigers van de andere betrokken partijen, Coca-Cola en het campagnebureau Karott, vinden dat de campagne inzicht geeft in suiker als onderdeel van een evenwichtig voedingspatroon. Een soortgelijke campagne had evengoed met financiering door de overheid kunnen plaatsvinden is de mening.

Gefundeerd

Hoewel de inhoud van de campagne gebaseerd is op correct wetenschappelijk onderzoek, zorgt deze toch voor gefronste wenkbrauwen van menig  Belg. Zo schrijft voedingskudige Patrick Mullie, die verbonden is aan de Vrije Universiteit Brussel (VUB), op de facebookpagina van de VBVD: ‘De Hoge Gezondheidsraad keert zich eveneens tegen deze campagne, ik vrees dat de schade voor het imago van de diëtist enorm is. Daar gaat onze positie als "onafhankelijke" voedingsexperten...’

Open brief

In veel Vlaamse media is de afgelopen dagen de verontwaardiging uitgesproken over de keuze die VBVD bij deze campagne gemaakt heeft. Om deze reden stuurt de beroepsorganisatie nog een open brief aan haar leden en de media om misverstanden recht te zetten. ‘Op geen enkel moment is het de bedoeling geweest om met het artikel het publiek te misleiden. Dit zal uit de open brief nader toegelicht worden’, aldus Els Vercruyssen, namens de Raad van Bestuur.

Update 15 april:

Inmiddels heeft de VBVD de open brief online gezet: Open brief aan leden en media naar aanleiding van de informatiecampagne over suiker.

Lees verder op Voeding Nu online:

Suiker verslavend of belonend

Meer over
Lees ook
Wakker Dier opent Liegebeestverkiezing 2019

Wakker Dier opent Liegebeestverkiezing 2019

Wakker Dier nomineert vandaag vijf kandidaten voor de Liegebeestverkiezing 2019. De dierenwelzijnsorganisatie nomineert McDonalds, Milka, Bord Bia, Jumbo en Albert Heijn.Wakker Dier organiseert de Liegebeestverkiezing om misleiding en leugenachtige claims over dierenwelzijn tegen te gaan. Anne Hilhorst van Wakker Dier zegt het volgende over de verkiezingen:...

Consumentenbond: ‘Slechts 1 op de 8 ontbijtkoeken scoort Nutri-Score A’

Consumentenbond: ‘Slechts 1 op de 8 ontbijtkoeken scoort Nutri-Score A’

Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat de meeste ontbijtkoeken Nutri-Score C of D krijgen. Enkel ‘zero%’ en ‘lower cal’ ontbijtkoeken krijgen A-score.De Consumentenbond constateerde een aanbod van tachtig ontbijtkoeken in de markt. Daarvan onderzocht zij vijftig verschillende soorten en merken om een goed beeld van de markt te krijgen. Voor...

Consumentenbond: ‘Te weinig vitamine D in multivitamines voor peuters’

Consumentenbond: ‘Te weinig vitamine D in multivitamines voor peuters’

Bijna de helft van de multivitamines voor peuters bevat (veel) te weinig vitamine D. Daarmee zijn deze niet afgestemd op de behoeften van jonge kinderen, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond.Sommige peuters zijn slechte eters, waardoor veel ouders ze voor de zekerheid multivitamines geven. Uit onderzoek blijkt echter dat peuters slechts zelden...