Betere economische exportvooruitzichten

attachment-geen-afbeelding-vmtfood-be

Flanders Investment & Trade (FIT) heeft in samenwerking met onder andere Fevia Vlaanderen bij 646 Vlaamse exporterende bedrijven gepolst naar het huidige exportklimaat, het vertrouwen in het wereldwijde economische klimaat en de toekomstverwachtingen inzake internationaal ondernemen. De vooruitzichten zijn positief.

Het gemiddeld vertrouwen van de 646 geënquêteerde bedrijven staat in 2014 op 5.9 op 10, tegenover 5.6 in 2013. 313 of 48,5% van de respondenten noteerde in 2014 een stijging van zijn exportcijfer 2013; in 2013 was dat nog 43,5% voor de export van 2012. 1 op de 5 bedrijven geeft aan dat zijn export met meer dan 30% is gestegen tegenover 2012. Meer dan 10% noteert een opmerkelijke groei van de export met 50% of meer.

 

Vooral buurlanden

De overgrote meerderheid exporteert zijn goederen of diensten naar de buurlanden. Andere belangrijke markten zijn de rest van Europa, Azië, Noord-Amerika en het Midden-Oosten. Opmerkelijk is dat dit jaar meer dan 10% van de bedrijven naar Oceanië exporteert. 68% van de Vlaamse bedrijven die internationaal actief zijn, geven aan dat ze hun goederen of diensten rechtstreeks aan de klant verkopen. Daarnaast werkt 40% in een aantal landen met een distributeur, 29% met een agent en 14% via retail.

Lokale partner knelpunt

Meer dan de helft van de bedrijven ervaart het vinden van een geschikte lokale partner als het belangrijkste knelpunt bij het genereren van meer omzet in het buitenland.

67% van de exporterende bedrijven denken dat hun omzet zal stijgen door het vinden van nieuwe klanten in bestaande markten. Meer dan de helft van de respondenten verwacht een omzetstijging in de buurlanden in de nabije toekomst. Slechts 6% ziet er zijn export dalen. In de vorige EXPORTbarometer was dat nog bijna 12%.

Positieve stemming

Die trend zet zich ook door binnen Europa. In heel Europa, zowel inclusief als exclusief de EU-28, verwachten opmerkelijk minder exporteurs dan vorig jaar een exportdaling. Maar in vergelijking met vorig jaar denken minder bedrijven dat hun export zal stijgen in de verre exportgebieden, Afrika en Oceanië uitgezonderd. In die 2 laatste continenten verwachten zowat evenveel bedrijven als vorig jaar een omzetstijging.


Meer over
Lees ook
Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...

Beyond Meat maakt ‘burgers’ voor McDonald’s

Beyond Meat maakt ‘burgers’ voor McDonald’s

Beyond Meat kan binnenkort mogelijk nog een grote fastfoodketen aan zijn klantenbestand toevoegen: McDonald’s. De fabrikant van vleesvervangers heeft een plantaardig alternatief ontwikkeld voor de BLT burgers.Vooralsnog gaat het om een lokale proef in Canada. Bij 28 restaurants in de Canadese provincie Ontario zet McDonald’s een plantaardige burger...