Biefstuk van plantaardige eiwitten ontwikkeld

attachment-Plantaardige-biefstuk

De nieuwe Couette Cell technologie maakt het mogelijk vleesidentieke structuren te produceren van vrijwel ongelimiteerde formaten en diktes. Daarnaast bespaart de nieuwe techniek tot 70 procent energie ten opzichte van huidige productieprocessen.

De Couette Cell is door Wageningse en Delftse wetenschappers ontwikkeld. Daarnaast droegen ISPT, de Peas Foundation en de Vegetarische Slager bij aan het onderzoek.

 

Ongelimiteerde productie

Een manier om plantaardige eiwitten te structureren via een mechanisch proces, waarbij het slachtdier overbodig wordt, bestond nog niet, meldt onderzoeksleider Atze Jan van der Goot. Vleesvervangers bestaan voornamelijk uit gemalen en samengevoegde, of kleine structuren.

 

De Couette Cell technologie maakt het mogelijk om structuren te produceren van vrijwel ongelimiteerde formaten en diktes. Een bijkomend voordeel van de technologie is de energiebesparing van maximaal 70 procent ten opzichte van de huidige productieprocessen.

 

Daarnaast kan de Couette Cell op termijn tot het formaat van een keukenmachine worden terug geschaald. Hierdoor wordt het in de toekomst mogelijk om “vers vlees” thuis of in restaurants te bereiden. 

 

Ten slotte kan de machine tot een laag prijsniveau dalen waardoor toepassing in ontwikkelingslanden tot de mogelijkheden kan behoren.

Presentatie

De Couette Cell technologie wordt op 1 november a.s. in Breda gepresenteerd tijdens de kick off voor de fabrieksbouw van de Vegetarische Slager. 

 

Lees verder op Voeding Nu online:

Eerste miljoen binnen voor de obligatielening van de Vegetarische Slager

Vervangen vlees en zuivel beter voor kind en natuur

Meer over
Lees ook
Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...