Consument onderschat risico van slecht eetpatroon

Uit onderzoek van het Voedingscentrum, dat wordt gepubliceerd in de oktoberuitgave van het tijdschrift Voeding Nu, blijkt dat Nederlanders zich relatief weinig zorgen maken over het gezondheidseffect van hun voedingspatroon. Consumenten schatten het risico van milieuverontreiniging in voeding onterecht veel hoger in. Doordat de focus verkeerd ligt, bestaat het gevaar dat mensen ongezond blijven eten, zo reageert het Voedingscentrum op de uitkomsten van zijn onderzoek.

Uit onderzoek van het Voedingscentrum, dat wordt gepubliceerd in de oktoberuitgave van het tijdschrift Voeding Nu, blijkt dat Nederlanders zich relatief weinig zorgen maken over het gezondheidseffect van hun voedingspatroon. Consumenten schatten het risico van milieuverontreiniging in voeding onterecht veel hoger in. Doordat de focus verkeerd ligt, bestaat het gevaar dat mensen ongezond blijven eten, zo reageert het Voedingscentrum op de uitkomsten van zijn onderzoek.

Gezondheidswinst door voeding
De wetenschap zet een ongebalanceerd voedingspatroon op nummer één als het gaat om gezondheidsrisico. De meeste winst behaal je door te kiezen voor een gezonder eetpatroon. Maar juist dit aspect blijkt voor consumenten minder zorgwekkend. Ongebalanceerde voeding werd in het onderzoek omschreven als: veel calorieën, zout en tussendoortjes. Dus niet eten volgens de Schijf van Vijf.  

Milieuverontreiniging overschat
Milieuverontreiniging is voor consumenten de belangrijkste bron van zorgen als het gaat om hun gezondheid. Opvallend is dat de wetenschap dit niet onderschrijft. "Ons voedsel is nog nooit zo veilig geweest als nu", zegt het Voedingscentrum. Een mogelijk gevolg is dat consumenten minder groente en fruit kopen uit angst voor bestrijdingsmiddelen en minder vis vanwege milieuverontreiniging. "Dit is geen wenselijke ontwikkeling" , aldus het Voedingscentrum.

Meer over
Lees ook
Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...

Beyond Meat maakt ‘burgers’ voor McDonald’s

Beyond Meat maakt ‘burgers’ voor McDonald’s

Beyond Meat kan binnenkort mogelijk nog een grote fastfoodketen aan zijn klantenbestand toevoegen: McDonald’s. De fabrikant van vleesvervangers heeft een plantaardig alternatief ontwikkeld voor de BLT burgers.Vooralsnog gaat het om een lokale proef in Canada. Bij 28 restaurants in de Canadese provincie Ontario zet McDonald’s een plantaardige burger...