Consumenten weten niets van nanotechnologie in voeding

attachment-ciba-948995-OnVu-hr

Consumenten weten nog niet echt wat nanotechnologie is, ondanks dat de overheid erkent dat het een belangrijke technologie is en veel in onderzoek ernaar investeert. Dit concluderen onderzoekers van Wageningen Universiteit in hun onderzoek.

Het onderzoek is door Wageningen UR uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (EL&I). Nanotechnologie wordt de technologie van de toekomst genoemd. Tegelijkertijd roept de opkomst van nanotechnologie discussie op over de veiligheid van de technologie, met name als ze in voedselproducten wordt toegepast.

 

Toepassingen

Door bijvoorbeeld het gebruik van nanotechnologie in koffiecreamer lost deze beter op in een kopje koffie. Een ander voorbeeld is de zogeheten Onvu-sticker die op basis van nanotechnologie de houdbaarheid van groenten en fruit aangeeft.

 

De uitkomsten van het onderzoek laat zien dat nanotechnologie nauwelijks leeft bij consumenten. Zelfs na enige uitleg kunnen consumenten zich er nog steeds weinig voorstelling bij maken. Pas als ze voorbeelden en toepassingen horen van nanotechnologie kunnen ze een mening vormen.

 

Natuurlijk

‘Natuurlijkheid’ speelt een belangrijke rol in de perceptie van consumenten: nanotechnologie lijkt geen probleem te zijn zolang het een natuurlijke toepassing betreft. Daarentegen lijkt voedselveiligheid van nanotechnologische toepassingen vooralsnog nauwelijks een rol te spelen in de perceptie van consumenten.

De overheid, maar ook het bedrijfsleven heeft volgens het rapport een belangrijke taak in het bekend maken van nanotechnologie bij de consumenten en de toepassingen hiervan. Consumenten willen namelijk geïnformeerd worden over het gebruik van nanotechnologie in een voedselproduct of verpakking, en wel via een duidelijke vermelding op het etiket.

Meer over
Lees ook
Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...