Consumentenbond: "Aanpak te veel zout, suiker en vet in voeding heeft gefaald"

sharon-mccutcheon-oKay0q7Pa30-unsplash

Beeld: Sharon McCutcheon via Unsplash

De Consumentenbond vindt dat het toekomstige kabinet veel ambitieuzer moet zijn in het aanpakken van te veel zout, suiker en verzadigd vet in voedingsmiddelen.

Het ministerie van VWS (Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport) werkt op dit moment aan een nieuwe aanpak voor productverbetering. Omdat dit systeem geldt voor de komende tien jaar, wil de Consumentenbond strenge afspraken.

Het Akkoord Verbetering Productsamenstelling (2014-2020) heeft namelijk bar weinig opgeleverd, zegt Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond in een nieuwsbericht. "De afgelopen jaren zagen we keer op keer in onze tests dat er weinig vooruitgang werd geboekt. Te zoute vegaburgers, erwtensoep en bouillonblokjes. Te zoete satésaus en maaltijdvervangers. En te vette lasagnes en diepvriespizza’s."

De Consumentenbond onderzocht onder andere dierlijke en plantaardige kaas: vaak te zout en te rijk aan verzadigde vetten. Daarnaast zag de vereniging grote verschillen in hoeveelheden zout in bijvoorbeeld pesto's en vegetarisch gehakt, wat volgens de bond laat zien dat fabrikanten gemakkelijk minder zout kunnen gebruiken. Voor suiker geldt hetzelfde. 

Molenaar: "Onze testen laten zien dat fabrikanten best gezondere producten kunnen maken, maar er is voor hen nauwelijks druk om dit ook daadwerkelijk te doen. Wij zeggen al jaren dat er meer moet gebeuren. Fabrikanten komen steeds met mooie beloftes, maar over de hele linie gebeurt er veel te weinig."

De politiek moet nu echt doorpakken, vervolgt Molenaar. "Strenge, wettelijke normen voor alle productgroepen. En fabrikanten die niet voldoende meewerken, moeten stevig aangepakt worden. Dan wordt het voor consumenten eindelijk makkelijker om minder zout, suiker en verzadigd vet binnen te krijgen." 

 

Lees ook
Online tool MOVING database voor overheid om beweging te stimuleren

Online tool MOVING database voor overheid om beweging te stimuleren

MOVING is een nieuwe database waarin overheidsmaatregelen op het gebied van lichaamsbeweging van over de hele wereld centraal zijn verzameld.MOVING is ontwikkeld in samenwerking met het internationale World Cancer Research Fund (WCRF) netwerk waarvan het Wereld Kanker Onderzoek Fonds in Amsterdam deel uitmaakt. MOVING is een digitale bibliotheek voor...

Nieuwe methoden voor vaststellen fraude extra vierge olijfolie

Nieuwe methoden voor vaststellen fraude extra vierge olijfolie

In de productieketen van extra vierge olijfolie komt veel fraude voor. Bovendien is de echtheid van de olijfolie moeilijk te controleren. Toch zijn er methodes om fraude op te sporen en oneerlijke concurrentie te voorkomen.Dat blijkt uit het proefschrift van Jing Yan van Wageningen University & Research. Extra vierge olijfolie is een kostbaar product...

Zo zoet als honing, onderzoek naar veiligheid en fraude

Zo zoet als honing, onderzoek naar veiligheid en fraude

Honing is een interessant product. Veel mensen zien het als een goede toevoeging aan hun dagelijkse voeding, terwijl het toch voor ongeveer tachtig procent uit suiker bestaat. Welke factoren maken honing desondanks zo aantrekkelijk? En de ene honing is de andere niet. EU-regelgeving geeft aan waar specifieke honing aan moet voldoen. Wageningen Food...