Consumentenbond adviseert over het Vinkje

attachment-Vinkje

Consumenten moeten volgens de Consumentenbond niet blind vertrouwen op het Vinkje.

De Consumentenbond onderzocht het gebruik van het groene en blauwe Vinkje. De uitkomst van het onderzoek is te lezen in de Gezondgids oktober/november 2012, van de Consumentenbond.

 

Het Vinkje

Het Vinkje, in de groene en blauwe variant, is tot stand gekomen uit een fusie tussen de ‘Ik kies bewust’, ‘Gezonde keuze’ en ‘Bewuste keuze’ logo’s. De blauwe variant is voor snacks, frisdranken en andere producten die niet tot de ‘Schijf van Vijf’ behoren. De groene variant is juist wel voor de producten uit de ‘Schijf van Vijf.

 

Het blauwe vinkje

Voornamelijk het blauwe Vinkje is vaak punt van discussie: “Het is onterecht en verwarrend dat allerlei pretproducten zo’n vinkje kunnen krijgen”, zo zegt Voedingshoogleraar aan Wageningen Universiteit Frans Kok tegen de Consumentenbond. Collega Jaap Seidell van de Vrije Universiteit Amsterdam, betrokken bij het Vinkje, vindt het juist goed dat ook op deze producten een logo kan staan. “Vergelijk het met een milieukenmerk voor auto’s. Je zou kunnen zeggen dat het onzin is, omdat fietsen altijd beter is voor het milieu. Maar met een keurmerk help je de consument wel kiezen tussen de milieuvriendelijkste keuzes.”

 

Kosten Vinkje

De kosten zijn voor het Vinkje zijn een euvel voor de kleinere bedrijven. Daardoor heeft niet elk product een Vinkje, terwijl het wél aan de criteria voldoet. De consument is hierdoor het overzicht kwijt.

 

Danone en Heinz

Een groot aantal merken zoals Danone, Heinz en Liga doen bijvoorbeeld niet mee aan het Vinkje. Ook bij de Aldi, Lidl en natuurvoedingswinkels kom je het logo nauwelijks tegen. Ook niet als hun producten wél aan de criteria voldoen. Dit zegt dus weinig over de échte gezondheid in het winkelassortiment. Als het Vinkje er wel op staat, weet je als consument dat het voldoet aan de criteria. Maar dat maakt het gezondste product kiezen niet altijd makkelijker, aldus de Consumentenbond 

 

Etiketten

De criteria voor de Vinkjes lopen namelijk erg uiteen. Zo valt het broodbeleg in de categorie ‘broodbeleg’. En kan het lijken alsof kaas mét een Vinkje gezonder is dan ham of salade zónder Vinkje. Terwijl die kaas veel meer verzadigd vet en zout bevat. De consument moet daarom meer de etiketten lezen achter op het product. En vervolgens moet de consument, volgens de Consumentenbond, zich niet blind staren op het Vinkje. 

 

Lees verder op Voeding Nu online:

Ik kies bewust logo werkt aan sterker imago

'Het Vinkje' vervangt voedselkeuzelogo 'Ik kies bewust'

Meer over
Lees ook
Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...