Consumentenbond: ‘Maaltijdsalade bevat veel calorieën en weinig groente’

attachment-maaltijdsalade

Maaltijdsalades bevatten gemiddeld 650 calorieën en minder groente dan de aangeraden 150 gram. Dat blijkt uit een test van de Consumentenbond.

Een patatje met mayonaise bevat 500 tot 600 calorieën terwijl de geitenkaassalade van Albert Heijn ruim 880 calorieën bevat.


Groente

De Consumentenbond testte zes geitenkaassalades en zes caesarsalades, de populairste twee salades. Behalve de caesarsalade van Albert Heijn kwamen de salades niet aan de gewenste 150 gram groente. De geitenkaassalade van Jumbo bevat zelfs maar 90 gram groente.

‘Het lijkt een heleboel sla, maar het is vooral lucht’, aldus  onderzoeker Antje Houmes van de Consumentenbond.


Zout

Gemiddeld bevatten de salades 3 gram zout, terwijl het advies is om maximaal 6 gram zout per dag te eten. De caesarsalades van Lidl en C1000 bevatten 5 gram zout.

Er zit bovendien meer dressing bij de salades dan nodig en die bevatten veel vet en zout.

Geitenkaassalade

De geitenkaassalade van C1000 kwam als beste uit de test. Deze salade bevat veel vezels en is goed van smaak volgens het panel van de Consumentenbond, omdat de pasta smaak heeft overgenomen van de tomaatjes. Ondanks de vele calorieën kwam de salade van AH op de tweede plaats, omdat deze veel gezond vet en het minste zout bevat.


Caesarsalade

Bij de caesarsalades kwam die van Jumbo als beste uit de test, gevolgd door die van Hoogvliet. De salades van Plus en C1000 werden beoordeeld met een onvoldoende (respectievelijk een 5,2 en 4,7). Beide salades bevatten weinig groente.

Lees verder op Voeding Nu online:

Consumentenbond: Te veel zout in maaltijden tafeltje-dek-je

Meer over
Lees ook
Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...