Eerste On the way to PlanetProof themaweek gelanceerd
Klimaatambassadeur Helga van Leur en Sjaak van der Tak, voorzitter LTO Nederland, openden maandag 14 september de eerste On the Way to PlanetProof week. Tot en met 19 september staan de producten met het keurmerk in de spotlights in supermarkten, televisiespots en social media.
SMK, ontwikkelaar en beheerder van het keurmerk, werkt tijdens de week samen met supermarkten, merkfabrikanten en andere ketenpartijen om aandacht te vragen voor duurzamere voedselproducten met het onafhankelijke keurmerk On the way to PlanetProof, dat in 2017 werd gelanceerd. Helga van Leur is sindsdien ambassadeur, “omdat het écht iets voorstelt”, zegt ze in het persbericht over de themaweek.
Gijs Dröge, directeur SMK, wil na vier jaar de volgende versnelling in gaan en het keurmerk nog bekender maken, “zodat de consument wéét waar het keurmerk voor staat.” Je vindt het label terug op onder andere aardappelen, groenten, fruit, zuivel en eieren, waarbij eisen worden gesteld op het vlak van onder andere bodem, landschap en biodiversiteit, energie, klimaat en dierenwelzijn.
Dröge sluit zich aan bij de oproep van Timo Hoogenboom, CEO van HAK, om samen met de overheid en de markt te komen tot een promotiefonds. De omvang van het keurmerk maakt dat het een concrete invulling geeft aan het duurzame landbouwbeleid van de overheid. Sjaak van der Tak: “De overheid kan bijdragen om te zorgen dat de consument net zo duurzaam consumeert als de Nederlandse boer met On the way to PlanetProof nu al produceert.”
Altijd op de hoogte blijven?
Meer over
Lees ook
Voeding in de media - week 45
Deze week nieuws over vleesreclames, het effect van ‘lokaal’ op het milieu, en voeding en gezondheid bij de opgroeiende generatie.
Samenwerkingsverband neemt voortouw om voeding in zorg gezonder te maken
“Samen eten en drinken in de gezondheidzorg gezonder en duurzamer, oftewel ToekomstProef, maken.” Deze missie heeft een aantal partijen uitgesproken tijdens een duurzaam ontbijt op 13 september jl. bij Van Gelder Groente en Fruit Experience Center. Bedoeling is dat zoveel mogelijk partijen die actief zijn in de zorgsector, zich aansluiten om de stappen...
Meer supermarktomzet voor voeding met duurzaamheidskeurmerk
De supermarktomzet aan duurzame voeding wordt steeds groter. In 2021 had 22 procent van de omzet aan voeding een duurzaamheidskeurmerk. In 2013 was dit nog maar 8 procent. Vooral producten als varkensvlees, verse vis, thee en eieren hebben vaak een duurzaamheidskeurmerk. Dit blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel 2021 van Wageningen University & Research...