Foodwatch dient klacht in tegen McDonald’s

Fastfood

Voedselwaakhond Foodwatch stelt dat McDonald’s de regels heeft gebroken wat betreft kindermarketing en dient daarom bij de Reclame Code Commissie (RCC) een klacht in tegen de fastfoodketen.

Sinds 1 juli 2020 is het in Nederland niet langer toegestaan om kinderidolen in reclames gericht op kinderen van 7 tot 12 jaar voor voedingsmiddelen te gebruiken, tenzij die voldoen aan de voedingskundige criteria. Volgens Foodwatch is dat bij de Happy Meals van McDonald’s, waar het om gaat, niet het geval. Zo bevatten de hamburgers en McFish in de Happy Meals te veel calorieën (514, respectievelijk 547 kcal).

Ondanks het verbod betrapte Foodwatch enkele filialen van de fastfoodgigant op het reclame maken op Instagram voor Happy Meals met kinderidolen. Het punt hierbij is dat Instagram – net als veel andere social mediakanalen – een minimum leeftijd van 13 jaar hanteert. In de praktijk blijkt echter dat jongere kinderen deze gestelde leeftijdsgrens makkelijk kunnen omzeilen en zo toch worden blootgesteld aan deze reclames.

  McDonald's op Instagram
Van links naar rechts: Instagram-posts van McDonald’s Ermelo (19 februari 2021), en McDonald’s Strand Horst (25 juni 2020). (Screenshots van Foodwatch, genomen op 27/05/2021)

Groter onderliggend probleem

Het is Foodwatch dan ook vooral te doen om het aanpassen van de huidige, volgens Foodwatch verouderde, wetgeving. Zo is niet duidelijk in welke mate dergelijke reclames toegestaan zijn op social mediakanalen en waar de verantwoordelijkheid ligt van de leeftijdscontrole op social mediakanalen.

Ook richt Foodwatch het vizier op influencers: personen die via hun social mediakanalen adverteren voor producten en zo hun volgers proberen te verleiden tot het aanschaffen van deze producten. Naast McDonald’s noemt Foodwatch Coca-Cola, Haribo en Milka als voorbeelden van bedrijven die influencers inzetten. Ook omtrent deze vorm van adverteren zijn er regels, maar in die regels zitten veel onduidelijkheden.

Zo moeten influencers wanneer zij tegen betaling adverteren dit bij hun berichten vermelden, maar wat als een influencer op zijn of haar social media foto’s met bepaalde producten van bijvoorbeeld McDonald’s plaatst om kans te maken op een bepaalde prijs? Of als een influencers foto’s van een product plaatst in de hoop door dat bedrijf benaderd te worden dit tegen betaling te gaan doen? Foodwatch: “De regels omtrent online en kindermarketing lopen enorm achter op de slimme marketingtrucs van bedrijven. Influencers hebben veel invloed op kinderen en jongeren – en daar maken bedrijven gebruik van.”

 

Meer duidelijkheid

De hoop van Foodwatch is dat de klacht tegen McDonald’s bij de RCC leidt tot meer duidelijkheid over de regels omtrent online marketing gericht op kinderen. De voedselwaakhond voelt zich hierbij gesterkt door het rapport ‘Monitor Kindermarketing voor Voedingsproducten’ van het ministerie van VWS.

Lees ook
Europees Parlement: benaming plantaardige zuivel mag blijven

Europees Parlement: benaming plantaardige zuivel mag blijven

Plantaardige alternatieven voor zuivel mogen in hun naam termen als ‘alternatief voor kaas’ of ‘variatie op melk’ blijven hanteren. Het Europees Parlement heeft het voorstel over een verbod op ‘zuiveltermen’ ingetrokken.

Petitie roept kabinet op: ‘maak ons eten weer gezond’

Petitie roept kabinet op: ‘maak ons eten weer gezond’

Experts en consumenten zijn een petitie gestart waarin zij het kabinet oproepen om met regelgeving het aanbod van eten en drinken gezonder te maken.

Consumentenbond wil regels voor ‘natuurlijk’ en ‘puur’ op voedseletiketten

Consumentenbond wil regels voor ‘natuurlijk’ en ‘puur’ op voedseletiketten

De Consumentenbond pleit voor richtlijnen om misleiding en onduidelijkheid tegen te gaan rondom de termen ‘natuurlijk’ en ‘puur’ op voedseletiketten. Er moeten helderen regels komen, net als in Frankrijk, Engeland en Ierland, luidt het verzoek.