Functional foods scoren hoog in opiniepeiling

Producenten van voedingsmiddelen met probiotica presteren goed bij consumenten. Dit blijkt uit het marktonderzoek BrandMomentum, dat onder 1350 Nederlanders werd gehouden.

Producenten van voedingsmiddelen met probiotica presteren goed bij consumenten. Dit blijkt uit het marktonderzoek BrandMomentum van Euro RSCG, dat onder 1350 Nederlanders werd gehouden. Natuurlijke voeding zoals zonnebloempitten, lijnzaad en zemelen scoort aanzienlijk minder op de markt voor functional foods. In de categorie koffie is Senseo dit jaar het sterkst. Nespresso heeft echter de meeste vooruitgang geboekt en kan daarmee in de toekomst een bedreiging vormen voor Senseo.


De groep van 1350 ondervraagde Nederlanders bestaat uit consumenten en prosumers. Prosumers zijn de voorlopers van consumenten en hebben invloed op hun aankopen. Waardering van een product bij prosumers leidt tot een sterke positieve score voor een merk bij consumenten in de toekomst. Wie de prosumers zijn werd door eerder Prosumer Pulse- onderzoek van Euro RSCG bepaald. De respondenten van Brand Momentum werden in het online onderzoek geconfronteerd met een groot aantal merken. Per merk gaven zij aan of dit in hun ogen ‘terrein gewonnen' had, ‘terrein verloren' had, of dat dit onveranderd bleef. Dit levert de actuele kracht van een product op: het Netto Momentum. Grootste stijger onder prosumers binnen de categorie functional foods is Actimel (+66%). Grootste daler vormt Zonnatura (-11%).

Meer over
Lees ook
Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...